به گزارش آناژورنال یکی از نکات مهم در بررسی درآمد رانندگان، تمایز بین درآمد ناخالص و درآمد خالص است.
- درآمد ناخالص همان عددی است که اسنپ و تپسی برای تبلیغات اعلام میکنند.
- درآمد خالص رانندگان پس از کسر هزینههای سوخت، استهلاک خودرو، بیمه، تعمیرات و کمیسیون شرکتها محاسبه میشود.
با این حساب، رانندهای که درآمد تبلیغاتی ۴۱ میلیون تومان دارد، پس از محاسبه هزینهها، درآمد واقعی او به حدود ۲۶ میلیون تومان میرسد.
هزینههای مسکن و قبوض
بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، یک خانوار ایرانی به طور متوسط ۴۳.۷ درصد از درآمد خود را صرف مسکن و پرداخت قبوض میکند.
- رانندهای با درآمد ۲۶ میلیون تومان، باید حدود ۱۱ میلیون تومان برای مسکن و قبوض اختصاص دهد.
- این موضوع به ویژه برای رانندگان مستاجر در کلانشهرها اهمیت بالایی دارد و اغلب نیازمند درآمد جانبی خواهند بود.
هزینه خوراک و دخانیات
در یک خانواده متوسط، حدود ۲۳.۶ درصد از درآمد صرف خوراکیها و دخانیات میشود.
- برای راننده با درآمد خالص ۲۶ میلیون تومان، این رقم حدود ۶ میلیون تومان خواهد بود.
باقی درآمد برای زندگی
پس از کسر هزینههای مسکن، قبوض، خوراک و دخانیات، مابقی درآمد صرف پوشاک، اثاث و خدمات خانه، بهداشت و درمان، حملونقل و تفریح میشود.
- با این محاسبات، راننده تنها ۹ میلیون تومان برای سایر نیازهای زندگی در اختیار دارد.
سوالات متداول:
۱. درآمد واقعی رانندگان اسنپ و تپسی چقدر است؟
پس از کسر هزینههای سوخت، بیمه، استهلاک خودرو و کمیسیون شرکتها، درآمد واقعی رانندگان حدود ۲۶ میلیون تومان در ماه است.
۲. چه هزینههایی از درآمد رانندگان کسر میشود؟
هزینههای سوخت، استهلاک خودرو، بیمه، تعمیرات، مسکن، خوراک، قبوض و سایر هزینههای زندگی.
۳. رانندگان پس از کسر هزینهها چه میزان برای زندگی باقی دارند؟
پس از محاسبه همه هزینهها، حدود ۹ میلیون تومان برای سایر نیازهای زندگی باقی میماند.
۴. آیا درآمد تبلیغاتی ۴۱ میلیون تومان واقعی است؟
این عدد مربوط به درآمد ناخالص است و شامل کسر هزینهها نمیشود؛ بنابراین واقعیت زندگی روزمره رانندگان بسیار پایینتر است.
۵. چرا تفاوت درآمد رانندگان در شهرهای مختلف زیاد است؟
تفاوت قیمت سوخت، هزینه مسکن و حجم ترافیک باعث میشود درآمد خالص رانندگان در شهرهای مختلف متفاوت باشد.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها