زینب موسوی، طنزپرداز جنجالی، پس از اجرای انتقادآمیز شاهنامه، از اتاق فرمان عذرخواهی کرد

زینب موسوی، معروف به «امپراطور کوزکو» و طنزپرداز مطرح شبکه‌های اجتماعی، پس از اجرای قرائت متفاوت و بدون لهجه‌ای از شاهنامه فردوسی که واکنش‌های شدید و انتقادات گسترده‌ای را به همراه داشت، از طریق اتاق فرمان عذرخواهی رسمی کرد.

زینب موسوی، طنزپرداز جنجالی، پس از اجرای انتقادآمیز شاهنامه، از اتاق فرمان عذرخواهی کرد
اخبار فوری جنگ

زینب موسوی، معروف به «امپراطور کوزکو» و طنزپرداز مطرح شبکه‌های اجتماعی، پس از اجرای قرائت متفاوت و بدون لهجه‌ای از شاهنامه فردوسی که واکنش‌های شدید و انتقادات گسترده‌ای را به همراه داشت، از طریق اتاق فرمان عذرخواهی رسمی کرد.


به گزارش آناژورنال، زینب موسوی، طنزپرداز شناخته‌شده با نام مستعار «امپراطور کوزکو» که سابقه تولید محتوای طنز اجتماعی و سیاسی با لهجه قمی را دارد، این بار با اجرای بخشی از شاهنامه فردوسی به صورت بی‌لهجه و با برداشت شخصی خود، موجی از واکنش‌های تند در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت.

این اجرای کوتاه، با وجود سادگی ظاهری، سبب ایجاد جنجالی گسترده شد و برخی منتقدان آن را «بازی در زمین نیروهای رادیکال» و حمله به «هویت ملی‌گراها» تلقی کردند.

برخی کاربران همچنین مواضع گذشته موسوی در جریان سقوط هواپیمای پرواز ۷۵۲ را به یاد آوردند و او را متهم به اتخاذ دیدگاه‌های جنجالی پیشین کردند.

در میان واکنش‌ها، چهره‌هایی چون مهدی تدینی و حسین عصاران نیز به ماجرا ورود کردند.

تدینی با انتشار یادداشتی اعلام کرد: «اگر کسی اجازه داشته باشد شاهنامه را مسخره کند، پس باید پرسید که آیا ارزش‌های دیگر نیز قابل شوخی‌اند؟» و کار موسوی را «دیوزگی برای چند لایک بیشتر» توصیف کرد.

در مقابل، عصاران نگاه سبک‌تری داشت و معتقد بود که نباید این مسئله را بیش از حد جدی گرفت؛ چرا که موسوی طنزپردازی است که البته طنز قابل ملاحظه‌ای ارائه نمی‌دهد.

او همچنین به نقدهای پیشین احمد شاملو نسبت به فردوسی اشاره کرد که موج جنجال مشابهی ایجاد نکرده بود.

زینب موسوی، طنزپرداز جنجالی، پس از اجرای انتقادآمیز شاهنامه، از اتاق فرمان عذرخواهی کرد

اما فضای غالب شبکه‌های اجتماعی، حساسیت بالایی نسبت به شاهنامه و فردوسی نشان داد؛ به ویژه با توجه به جایگاه ملی‌گرایی به عنوان یک المان هویتی در سال‌های اخیر.

بسیاری، قرائت موسوی را توهینی به زبان فارسی و پرچمدار آن قلمداد کردند و حتی با زبانی تند اعلام کردند: «هیچ‌کس حق ندارد با شاهنامه شوخی کند» و طنز در این حوزه را «بی‌حرمتی» دانستند.

زینب موسوی که در سال‌های گذشته بارها نشان داده است طنز را فراتر از سرگرمی و به عنوان ابزاری برای ورود به حوزه‌های حساس اجتماعی و سیاسی می‌داند، این بار نیز با انتخاب متنی که بسیاری آن را مقدس فرهنگی می‌دانند، واکنش‌های شدید و دو قطبی اجتماعی ایجاد کرد.

زینب موسوی، طنزپرداز جنجالی، پس از اجرای انتقادآمیز شاهنامه، از اتاق فرمان عذرخواهی کرد

این جدال میان دو جریان، یکی حامیان شاهنامه و دیگری مدافعان آزادی طنزپردازی، هنوز ادامه دارد و گرچه نتیجه نهایی آن نامشخص است، اما بی‌شک موسوی با این حرکت توانست بار دیگر نام خود را به مرکز توجه ببرد؛ هرچند این بار پرسشی جدی درباره مرزهای طنز نیز مطرح شده است.

سوالات متداول:

۱. زینب موسوی چه کاری انجام داد که جنجال به پا کرد؟
او بخشی از شاهنامه فردوسی را بدون لهجه و با برداشت شخصی اجرا کرد که بسیاری آن را توهین به زبان فارسی و هویت ملی دانستند.

۲. واکنش کاربران و چهره‌های مطرح به این اجرا چگونه بود؟
بسیاری از کاربران و چهره‌هایی مانند مهدی تدینی این کار را محکوم کردند و آن را توهینی به ارزش‌های فرهنگی خواندند، در حالی که برخی مثل حسین عصاران، آن را بیش از حد جدی نگرفتند.

۳. چرا اجرای زینب موسوی حساسیت‌برانگیز بود؟
چون شاهنامه فردوسی به عنوان اثری مقدس فرهنگی و نماد هویت ملی شناخته می‌شود و طنز درباره آن حساسیت‌های زیادی ایجاد می‌کند.

۴. آیا زینب موسوی پس از این جنجال عذرخواهی کرده است؟
بله، او از طریق اتاق فرمان به طور رسمی عذرخواهی خود را اعلام کرده است.

۵. آیا این جنجال مشابه واکنش‌ها به طنزهای پیشین او بوده است؟
بله، موسوی پیش از این نیز با طنزهای سیاسی و اجتماعی خود جنجال‌هایی به پا کرده بود، اما این بار واکنش‌ها به دلیل موضوع حساس‌تر و متن مورد استفاده شدیدتر بود.

تیم تحریریه آناژورنال متشکل از روزنامه‌نگاران باتجربه و متخصص در حوزه‌های خبری متنوع از جمله اخبار سینمای ایران و جهان، فناوری، و رویدادهای محلی است. این تیم با بیش از چند سال تجربه در رسانه‌ آناژورنال، به ارائه اخبار دقیق، به‌روز و جذاب متعهد است.