به گزارش رسانه تحلیلی خبری آناژورنال مدیرعامل Sony Interactive Entertainment (SIE) اعلام کرده که قیمتگذاری سرویس پلیاستیشن پلاس به صورت پویا ادامه خواهد داشت، چرا که با وجود افزایش قیمتها، مشترکین همچنان تمایل به انتخاب اشتراکهای سطح بالاتر (Premium و Extra) دارند.
در جدیدترین جلسه تجاری سونی، این شرکت اعلام کرد که در سالهای مالی ۲۰۲۲، ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، درصد مشترکین پلیاستیشن پلاس که از سطوح بالاتر استفاده میکنند، به طور پیوسته رشد داشته است.
جدیدترین اخبار بازی را در آناژورنال بخوانید.
هیدهآکی نیشینو (Hideaki Nishino)، رئیس و مدیرعامل SIE، در این ارائه اظهار داشت: “مشترکین ما به طور فزایندهای سطوح Premium و Extra را انتخاب میکنند که اکنون تقریباً ۳۸ درصد از کل مشترکین را تشکیل میدهند.”
روند صعودی مشترکین سطوح بالا
نمودارهای ارائه شده نشان میدهد که در سال مالی ۲۰۲۲، ۱۷ درصد از مشترکین پلیاستیشن پلاس از سرویس Premium و ۱۳ درصد از سرویس Extra استفاده میکردند.
این ارقام تا سال مالی ۲۰۲۴ به ترتیب به ۲۲ درصد برای Premium و ۱۶ درصد برای Extra افزایش یافته است.
نیشینو در یک ویدیوی “Fireside Chat” که همراه با این ارائه منتشر شد، وضعیت را بیشتر توضیح داد و به موضوع افزایش هزینههای اشتراک پلیاستیشن پلاس پرداخت.
او گفت: “پلیاستیشن پلاس توسط بازیکنان ما بسیار ارزشمند تلقی میشود و همچنان باعث افزایش مشارکت آنهاست.”
وی افزود: “ما قبلاً شاهد یک روند رو به رشد به سمت گزینه سطوح بالاتر در سرویس خود بودهایم، همانطور که با ترکیب مشترکینی که در سال مالی ۲۰۲۴ به دست آوردیم، مشخص است؛ جایی که تقریباً ۳۸ درصد از بازیکنان اکنون مشترک پلیاستیشن پلاس Premium یا Extra هستند.”
دلایل افزایش قیمت: ارزش بیشتر و نوسانات ارزی
نیشینو تاکید کرد که این رشد در انتخاب سطوح بالاتر، حتی پس از افزایش جهانی قیمتها در سال مالی ۲۰۲۳ و اخیراً افزایش قیمتهای محلی در کشورهای منتخب رخ داده است.
او دلایل این افزایش قیمتها را بهبود استراتژی قیمتگذاری در خوشههای بازار خاص و همچنین تأثیر نوسانات ارزی عنوان کرد.
به گفته وی، این افزایش قیمتها تا حدی نتیجه “افزایش ارزشی است که ما از طریق کیفیت و تنوع محتوایی که به طور مداوم اضافه میکنیم، به بازیکنان ارائه میدهیم، و همچنین سرمایهگذاری در ویژگیهایی برای بهبود بیشتر سرویس، مانند شخصیسازی بازیکن و کشف محتوای پیشرفته.”
مدیرعامل SIE در پایان اظهار داشت: “سرویس پلیاستیشن پلاس ارزش زیادی برای بازیکنان ما دارد و ما همچنان به افزودن ارزش بیشتر و تنظیم استراتژی قیمتگذاری خود به صورت پویا برای حداکثر کردن سودآوری ادامه خواهیم داد.”
لازم به ذکر است که در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲)، سونی قیمت اشتراک ۱۲ ماهه پلیاستیشن پلاس را در برخی مناطق تا ۳۵ درصد افزایش داد؛ به عنوان مثال، سطح Premium از ۱۱۹ دلار / ۹۹ پوند در سال به ۱۵۹ دلار / ۱۱۹ پوند افزایش یافت.
اریک لمپل (Eric Lempel)، معاون ارشد و رئیس بازاریابی جهانی SIE در آن زمان این تصمیم را دفاع کرده و گفته بود که سونی مانند تقریباً هر چیز دیگری در جهان، باید قیمتگذاری خود را بررسی و با شرایط بازار تنظیم کند.
این تنها افزایش قیمت نبود؛ در آوریل ۲۰۲۵ (فروردین ۱۴۰۴)، قیمتهای پلیاستیشن پلاس در کانادا دوباره افزایش یافت، به طوری که اشتراک Premium که قبلاً ۱۳۹ دلار در سال بود و در سال ۲۰۲۳ به ۱۸۹ دلار افزایش یافته بود، حتی بیشتر شده و به ۲۲۴ دلار رسید.
سوالات متداول:
آیا قیمت پلیاستیشن پلاس دوباره گرون میشه؟ مدیرعامل SIE گفته که قیمتگذاری پلیاستیشن پلاس به صورت پویا ادامه پیدا میکنه، یعنی احتمال تغییر و افزایش قیمت وجود داره.
چرا سونی قیمت پلیاستیشن پلاس رو زیاد میکنه؟ سونی دلیل رو افزایش ارزش خدمات (مثل کیفیت و تنوع محتوا)، سرمایهگذاری برای بهبود سرویس و نوسانات نرخ ارز اعلام کرده و هدفش هم حداکثر کردن سودآوری هست.
کاربرا با وجود گرونی، کدوم سرویسهای پلاس رو بیشتر میخرن؟ با وجود افزایش قیمتها، مشترکین همچنان بیشتر به سمت سطوح بالاتر یعنی Premium و Extra میرن.
چند درصد از مشترکین پلیاستیشن پلاس سرویسهای گرونتر رو دارن؟ تقریباً ۳۸ درصد از کل مشترکین پلیاستیشن پلاس، در حال حاضر مشترک سطوح Premium یا Extra هستن.
آیا قبلاً هم پلیاستیشن پلاس گرون شده؟ بله، تو سپتامبر ۲۰۲۳ افزایش قیمت جهانی داشتیم و اخیراً هم تو آوریل ۲۰۲۵ تو کشورهایی مثل کانادا دوباره گرونتر شده.
مدیرعامل سونی در این باره چی گفته؟ هیدهآکی نیشینو، مدیرعامل SIE، گفته که پلیاستیشن پلاس خیلی برای بازیکنها ارزشمنده و همین باعث میشه به سطوح بالاتر برن.
آیا گرونیها فقط برای بعضی کشورهاست؟ سونی هم افزایش قیمت جهانی داشته و هم افزایشهای محلی در کشورهای منتخب برای بهبود استراتژی قیمتگذاری.
سونی چطوری میخواد سودآوری رو بیشتر کنه؟ با افزودن ارزش بیشتر به سرویس (محتوا و ویژگیها) و تنظیم پویا استراتژی قیمتگذاری، سونی قصد داره سودآوری رو به حداکثر برسونه.
مثلاً قیمت Premium چقدر گرون شده؟ تو سپتامبر ۲۰۲۳، قیمت سالانه Premium از ۱۱۹ دلار به ۱۵۹ دلار افزایش پیدا کرد و تو کانادا هم اخیراً از ۱۸۹ دلار به ۲۲۴ دلار رسیده.
چرا سونی میگه افزایش قیمتها برای افزایش ارزشه؟ سونی معتقده که کیفیت و تنوع محتوا و همچنین ویژگیهای جدیدی مثل شخصیسازی و کشف محتوا، ارزش سرویس رو بالا برده و این افزایش قیمت به خاطر همین افزایش ارزش هست.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها