نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سهشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۴، با اصلاح موادی از لایحه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی، ایرادات شورای نگهبان به این مصوبه را برطرف کردند تا مسیر قانونی شدن آن هموار شود.
به گزارش آناژورنال به نقل از خانه ملت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، سهشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۴، به عنوان نخستین دستور کار خود، گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره لایحه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی را بررسی و اصلاح کردند.
این اصلاحات در راستای رفع ایرادات شورای نگهبان صورت گرفت.
کلیات این لایحه پیشتر در جلسه چهارم تیرماه تصویب و جزئیات آن نیز در هشتم تیرماه ۱۴۰۴ به تأیید مجلس رسیده بود.
چه اصلاحاتی در لایحه ساماندهی پهپادها انجام شد؟
اصلاحات لایحه در چند ماده کلیدی انجام شده که اهم آنها به شرح زیر است:
ماده (1):
- بند (1) با افزودن عبارت «بر مبنای امکان پایش، مراقبت، رهگیری و مهار فنی» تکمیل شد.
- بند (8) جدیدی با عنوان «کارگروه موضوع تبصره ماده (3)» به ماده افزوده شد.
ماده (2):
- عبارت کلی “مراجع امنیتی” با نهادهای مشخص «وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» جایگزین شد.
ماده (4):
- مجوز ساخت جایگزین «موافقت اصولی» شد.
- ارجاع به کارگروه به جای شورای امنیت کشور برای بررسی صلاحیتها انجام گرفت.
- تغییرات در تبصرهها منجر به کاهش مداخلات امنیتی در فرآیندهای اداری شد.
ماده (5):
- تأکید بر حمایت از تولید داخل با استناد به قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی.
- مجازات متناسب با جرم شامل مصادره کالا و حبس یا جزای نقدی درجه سه یا چهار پیشبینی شده است.
ماده (6):
- تعریف دقیقتری از سند مالکیت رسمی پهپادها ارائه شد که شامل مشخصات فنی و هویتی است.
- صدور سند بر عهده فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و بر اساس اطلاعات تأیید شده توسط سازمان مربوطه خواهد بود.
ماده (7):
- هرگونه تغییر در مشخصات فنی یا کاربری پهپاد باید با اجازه رسمی پلیس و ثبت سند جدید انجام شود، در غیر این صورت، مجازات ماده (12) اعمال خواهد شد.
این لایحه چه اهدافی را دنبال میکند؟
لایحه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی با هدف:
- افزایش نظارت فنی و امنیتی بر پهپادها
- حمایت از تولید داخلی
- قانونمند کردن مالکیت، تولید، تغییرات و بهرهبرداری از انواع پهپادها
- هماهنگی میان نهادهای امنیتی، انتظامی و صنعتی
طراحی شده است و اکنون پس از رفع ایرادات شورای نگهبان، در آستانه تبدیل شدن به قانون قرار دارد.
سوالات متداول:
چرا لایحه ساماندهی پهپادها به شورای نگهبان برگشت خورد؟
به دلیل وجود ابهام در برخی مفاد قانونی و تعارض با اصول امنیتی و اجرایی، شورای نگهبان ایراداتی به لایحه وارد کرده بود که امروز رفع شد.
چه نهادی مسئول صدور سند رسمی مالکیت پهپاد خواهد بود؟
فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، پس از تأیید اطلاعات فنی از سوی سازمان مربوطه.
آیا تغییر در رنگ یا موتور پهپاد نیاز به مجوز دارد؟
بله، طبق ماده ۷، هرگونه تغییر در مشخصات فنی یا کاربری، تنها با مجوز پلیس و ثبت سند جدید مجاز است.
چه مجازاتی برای تخلفات پهپادی در نظر گرفته شده است؟
بر اساس اصلاحات ماده ۵، مصادره کالا و مجازات درجه سه یا چهار قانون مجازات اسلامی برای متخلفان در نظر گرفته شده است.
این لایحه چگونه از تولید داخلی حمایت میکند؟
با ارجاع به قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی داخلی و الزام به رعایت آن در قطعات و تولید پهپاد.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها