به گزارش آناژورنال، شورای عالی فضای مجازی در مصوبهای جدید، چارچوبهای تازهای را برای تبلیغات و معرفی رمزداراییها تعیین کرده است. این مصوبه در یکصد و شصتمین جلسه کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۴۰۳ تصویب و در ۴ تیرماه ۱۴۰۴ به تمامی دستگاههای ذیربط ابلاغ شده است.
بر اساس ماده (۱) این مصوبه، فقط ارائهدهندگان خدمات رمزدارایی که مجوز قانونی از تنظیمگران بخشی دریافت کرده باشند، میتوانند در درگاههای اینترنتی رسمی خود به معرفی و تبلیغ محصولات خود بپردازند؛ آنهم با رعایت دقیق الزامات قانونی.
همچنین تبلیغ رمزداراییهایی که کارکرد اوراق بهادار یا ابزار تأمین مالی تولید دارند، تنها با دریافت مجوز از تنظیمگر مربوطه مجاز است.
تبلیغ و تشویق خارج از چارچوب؛ ممنوع تا اطلاع ثانوی
در تبصره (۱) ماده (۱) تأکید شده است: هرگونه تبلیغ، تشویق و یا پیشنهاد سرمایهگذاری در رمزداراییها در تمامی رسانهها و فضای مجازی، خارج از چارچوب تعیینشده، ممنوع است. این محدودیت تا زمان ابلاغ ماده ۸ این مصوبه که مربوط به بهروزرسانی مقررات خواهد بود، ادامه خواهد داشت.
الزامات تبلیغات مجاز رمزارزها
در ماده (۲) این مصوبه، الزامات روشنی برای تبلیغات مجاز تعیین شده که بر اساس آن:
- بیان مطالب باید ساده و قابلفهم برای عموم باشد.
- لینک اطلاعات تکمیلی رمزدارایی بهوضوح درج شود.
- مخاطرات سرمایهگذاری شفاف اعلام شود.
- وعده سود ثابت یا رشد قیمتی ممنوع است.
- تبلیغ معاملات اهرمی (Leverage) بهطور کامل ممنوع است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تنظیمگران بخشی موظفاند بر اجرای دقیق این الزامات نظارت کنند.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها