به گزارش رسانه تحلیلی خبری آناژورنال یکی از بزرگترین مشکلات در پذیرش خودروهای برقی، زمان شارژ طولانی باتریها است.
اما شرکت CATL با معرفی نسل دوم باتریهای شنژینگ (Shenxing)، این مشکل را به شدت کاهش داده است.
این باتریها قادرند در تنها ۵ دقیقه ۵۲۰ کیلومتر به برد خودرو اضافه کنند، که بهطور میانگین معادل ۲.۵ کیلومتر برد در هر ثانیه است.
جدیدترین اخبار تکنولوژی را در آناژورنال بخوانید.
این سرعت شارژ مشابه سوختگیری خودروهای بنزینی است و میتواند گام بزرگی در راستای افزایش پذیرش خودروهای برقی باشد.
برای مقایسه، نسل اول باتریهای شنژینگ که در سال ۲۰۲۳ معرفی شد، قادر بود در ۱۰ دقیقه ۴۰۰ کیلومتر برد اضافه کند.
در حالی که رقیب اصلی CATL، یعنی شرکت بیوایدی، ادعا کرده که باتریهایش در ۵ دقیقه ۴۰۰ کیلومتر برد فراهم میآورد، فناوری جدید CATL به وضوح پیشتاز این رقابت است.
باتریهای نسل دوم شنژینگ حتی در دمای منفی ۱۰ درجه سانتیگراد قادرند در ۱۵ دقیقه از ۵٪ به ۸۰٪ شارژ شوند و برد کلی آنها به ۸۰۰ کیلومتر میرسد.
انتظار میرود این فناوری جدید در خودروهای برقی جدیدی که در سال ۲۰۲۵ معرفی میشوند، به کار گرفته شود.
باتری دوگانه Freevoy، استاندارد جدیدی برای خودروهای برقی
یکی دیگر از نوآوریهای CATL فناوری باتری دوگانه Freevoy است که بهطور چشمگیری استاندارد جدیدی برای برد خودروهای برقی معرفی میکند.
این سیستم با ترکیب دو پک باتری مستقل که از مواد شیمیایی متفاوت استفاده میکنند، بردی بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر ارائه میدهد.
این سیستم مشابه بهترین هیبریدهای بردافزا عمل میکند و بهویژه در طراحی آن، یک باتری کمکی (بدون استفاده از گرافیت) بهعنوان بردافزا عمل میکند.
این باتری کمکی، کوچکتر و ارزانتر است، اما سرعت شارژ کمتری دارد و چرخه شارژ محدودتری دارد.
این باتری تنها زمانی فعال میشود که باتری اصلی تخلیه شده باشد و از این رو کمتر تحتفشار شارژ و دشارژ مکرر قرار میگیرد. CATL اعلام کرده است که این فناوری طی ۲ تا ۳ سال آینده به خودروهای برقی تولیدی راه پیدا خواهد کرد، هرچند که هنوز مشخص نیست کدام خودروساز اولین استفادهکننده از این فناوری خواهد بود.
باتری های سدیمی، راه حلی جدید برای خودرو های برقی در دماهای پایین
CATL همچنین در حال توسعه باتریهای سدیمی است که قرار است از دسامبر ۲۰۲۵ وارد خط تولید شوند.
این باتریها میتوانند جایگزین باتریهای سرب اسیدی در خودروهای بنزینی یا باتریهای لیتیوم فسفات آهن در خودروهای هیبریدی و برقی شوند.
مزیت اصلی این باتریها، عملکرد فوقالعاده آنها در دماهای بسیار پایین است.
آزمایشها نشان داده که این باتریها حتی در دمای منفی ۳۰ درجه سانتیگراد در ۳۰ دقیقه از ۳۰٪ به ۸۰٪ شارژ میشوند و در دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد هم عملکرد نرمال دارند.
این باتریها بهویژه ایمن هستند، زیرا در برابر سوراخ شدن و برش با ارهبرقی یا حفاری مقاومند و خطر آتشسوزی یا انفجار ندارند.
علاوه بر این، باتریهای سدیمی دارای چرخه شارژ طولانی (تا ۱۰ هزار بار) و چگالی انرژی بالا هستند و میتوانند بردی بیش از ۲۰۰ کیلومتر برای خودروهای پلاگین هیبریدی فراهم کنند.
این باتریها میتوانند بهطور قابل توجهی هزینه تولید باتریهای خودروهای برقی را کاهش دهند و در نتیجه قیمت خودروهای برقی را مقرونبهصرفهتر کنند.
سوالات متداول:
باتریهای نسل دوم شنژینگ CATL چه تفاوتی با نسل اول دارند؟
باتریهای نسل دوم شنژینگ CATL قادرند در ۵ دقیقه ۵۲۰ کیلومتر برد به خودرو اضافه کنند، در حالی که نسل اول در ۱۰ دقیقه ۴۰۰ کیلومتر برد اضافه میکرد.
فناوری باتری دوگانه Freevoy چیست؟
فناوری Freevoy ترکیب دو پک باتری مستقل با مواد شیمیایی متفاوت است که بردی بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر را ارائه میدهد. این سیستم از یک باتری کمکی برای افزایش برد استفاده میکند.
چه زمانی فناوریهای جدید CATL به خودروهای برقی وارد خواهند شد؟
فناوری باتریهای نسل دوم شنژینگ تا سال ۲۰۲۵ در خودروهای برقی جدید به کار گرفته میشود و فناوری Freevoy نیز طی ۲ تا ۳ سال آینده به خودروهای تولیدی راه خواهد یافت.
باتریهای سدیمی چیست و چه مزایایی دارند؟
باتریهای سدیمی از فناوری جدیدی برخوردارند که در دماهای بسیار پایین عملکرد خوبی دارند و میتوانند جایگزین باتریهای لیتیومی شوند. این باتریها دارای چرخه شارژ طولانی و چگالی انرژی بالا هستند.
باتریهای سدیمی چه مزایایی در خودروهای برقی دارند؟
باتریهای سدیمی به دلیل عملکرد در دماهای پایین، ایمنی بالا، و هزینه کمتر میتوانند تأثیر زیادی در کاهش هزینههای تولید خودروهای برقی داشته باشند.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها