به گزارش آناژورنال با افزایش مصرف روزانه بنزین به بیش از ۱۴۵ میلیون لیتر و کسری حدود ۳۵ تا ۴۵ میلیون لیتر نسبت به تولید داخلی، دولت ایران به دنبال راهکارهای غیرقیمتی برای مدیریت مصرف سوخت است.
اجرای طرح کارت به کارت بنزین و تشدید سهمیهبندی از جمله گزینههای پیشنهادی هستند، در حالی که تغییر نرخ سوخت در سهماهه آینده بعید به نظر میرسد.
افزایش مصرف و کسری بنزین
مصرف روزانه بنزین از حدود ۱۲۲ میلیون لیتر در سال گذشته به بیش از ۱۴۵ میلیون لیتر رسیده است؛ در حالی که تولید داخلی بنزین حدود ۱۱۰ میلیون لیتر برآورد میشود. این کسری موجب فشار بر منابع ارزی و ضرورت واردات سوخت شده است.
عنوان | میزان (میلیون لیتر در روز) |
---|---|
تولید داخلی بنزین | حدود ۱۱۰ |
مصرف روزانه بنزین (سال گذشته) | ۱۲۲ |
مصرف روزانه بنزین (سال جاری) | بیش از ۱۴۵ |
کسری بنزین | ۳۵ تا ۴۵ |
سناریوهای پیشنهادی برای مدیریت مصرف
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، پیشنهاد کرده است که یارانه سوخت برای خودروهای پرمصرف کاهش یابد و حمایت بیشتر به اقشار کمدرآمد اختصاص یابد. وزیر نفت، محسن پاکنژاد، نیز اعلام کرده که دولت در حال بررسی راهکارهای جبران کسری سوخت است.
کارشناسان سناریوهای زیر را برای مدیریت بازار بنزین مطرح کردهاند:
- ادامه وضع موجود و حفظ قیمتهای کنونی
- سهنرخی کردن قیمت بنزین
- افزایش تدریجی نرخ سوخت
- محدود کردن یارانه سوخت برای خودروهای لوکس و پرمصرف
تغییر قیمت بنزین در سهماهه آینده
فرهاد شهرکی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، گفت که تغییر رسمی قیمت بنزین در سهماهه آینده بعید است و دولت بر جلوگیری از شوک قیمتی تأکید دارد. وی افزود که هرگونه تغییر نرخ سوخت باید با در نظر گرفتن پیامدهای اجتماعی و اقتصادی اجرا شود.
طرح کارت به کارت بنزین
شهرکی توضیح داد که دولت ممکن است از سازوکارهای غیرقیمتی مانند تشدید سهمیهبندی و طرح کارت به کارت بنزین استفاده کند. در این طرح، سهمیه کارت سوخت به کارتهای بانکی منتقل میشود، اما هنوز اجرایی نشده است.
اولویتهای دولت
تمرکز بر کاهش فشار بر اقشار کمدرآمد و اجرای سیاستهای هدفمند انرژی در کوتاهمدت، اصلیترین راهکار دولت برای مدیریت مصرف بنزین محسوب میشود. این اقدامات میتواند بدون افزایش قیمت، کسری سوخت را کنترل کند.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها