بیمه مرکزی موظف به رفع تبعیض میان کارگزاران برخط و سنتی شد

بیمه مرکزی موظف شد ظرف دو ماه تبعیض‌های نظارتی میان کارگزاران برخط و سنتی را برطرف کند و وزارت ارتباطات مرجع تشخیص رفع تبعیض تعیین شد.

بیمه مرکزی موظف به رفع تبعیض میان کارگزاران برخط و سنتی شد

به گزارش آناژورنال، با ابلاغ مصوبات اولین جلسه کمیته تسهیل فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتال، بیمه مرکزی موظف شد ظرف دو ماه هرگونه تبعیض نظارتی میان کارگزاران برخط و سنتی را برطرف کند و وزارت ارتباطات مرجع تشخیص رفع تبعیض تعیین شد.

ابلاغ مصوبات کمیته تسهیل فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتال

محمد آقامیری، دبیر مرکز ملی فضای مجازی، دیروز (دوشنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۴) مصوبات کمیته تسهیل فعالیت کسب‌وکارهای اقتصاد رقومی (دیجیتال) را ابلاغ کرد. این کمیته با هدف تسهیل و رفع مشکلات کسب‌وکارهای دیجیتال تشکیل شده است.

رفع تبعیض میان کارگزاران برخط و سنتی

بر اساس مصوبه شماره ۱ این کمیته و پیرو شکایت سکوهای فروش بیمه برخط از مواد آیین‌نامه‌های نظارتی شورای عالی بیمه، بیمه مرکزی موظف است ظرف دو ماه هر گونه تبعیض در اعمال نظارت بر تسویه کارگزاران برخط و سنتی را برطرف کند. در صورتی که پس از پایان این مهلت، تبعیض مزبور همچنان پابرجا باشد:

  • ماده ۵ آیین‌نامه شماره ۹۲/۳ معلق می‌شود
  • ماده ۲۳ آیین‌نامه شماره ۹۲ لازم‌الاجرا خواهد شد

مرجع تشخیص رفع تبعیض نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعیین شده است.

استفساریه برای آیین‌نامه‌های دیگر

در خصوص شکایت کارگزاران برخط نسبت به آیین‌نامه‌های شماره ۱۰۲، ۸۳ و ۱۰۲/۱ شورای عالی بیمه به دلیل برداشت‌های متفاوت از قوانین مرتبط با نرخ‌گذاری کارمزد و ارتباط آن با ماده ۱۸ قانون بیمه اجباری، اعلام شده که باید از مجلس استفساریه دریافت شود.

مخاطبان ابلاغیه

این ابلاغیه خطاب به خسروشاهی، رئیس کل بیمه مرکزی و مدیران عامل شرکت‌های بیمه ازکی، دات‌کام و بیمه‌بازار صادر شده است.

سوالات متداول:

بیمه مرکزی چه وظیفه‌ای پیدا کرده است؟
بر اساس مصوبات کمیته تسهیل فعالیت کسب‌وکارهای دیجیتال، بیمه مرکزی موظف است ظرف دو ماه هرگونه تبعیض میان کارگزاران برخط و سنتی را برطرف کند.

وزارت ارتباطات چه نقشی دارد؟
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان مرجع تشخیص رفع تبعیض تعیین شده است.

اگر تبعیض پس از دو ماه ادامه داشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟
در این صورت ماده ۵ آیین‌نامه شماره ۹۲/۳ معلق و ماده ۲۳ آیین‌نامه شماره ۹۲ لازم‌الاجرا خواهد شد.

چه آیین‌نامه‌هایی نیاز به استفساریه مجلس دارند؟
آیین‌نامه‌های شماره ۱۰۲، ۸۳ و ۱۰۲/۱ شورای عالی بیمه به دلیل برداشت‌های متفاوت از قوانین مرتبط با نرخ‌گذاری کارمزد نیاز به استفساریه از مجلس دارند.

این ابلاغیه به چه کسانی ارسال شده است؟
ابلاغیه خطاب به خسروشاهی، رئیس کل بیمه مرکزی و مدیران عامل شرکت‌های بیمه ازکی، دات‌کام و بیمه‌بازار صادر شده است.

تیم تحریریه آناژورنال متشکل از روزنامه‌نگاران باتجربه و متخصص در حوزه‌های خبری متنوع از جمله اخبار سینمای ایران و جهان، فناوری، و رویدادهای محلی است. این تیم با بیش از چند سال تجربه در رسانه‌ آناژورنال، به ارائه اخبار دقیق، به‌روز و جذاب متعهد است.