مصاحبه با علی هاشمی؛ فیلم زعفرانیه ۱۴ تیر و چالش‌های نسل جدید در سینما

مصاحبه با سیدعلی هاشمی درباره فیلم «زعفرانیه ۱۴ تیر»، چالش‌های نسل جدید، تجربه فیلم تک‌لوکیشن و شرایط اکران این اثر سینمایی

مصاحبه با علی هاشمی؛ فیلم زعفرانیه ۱۴ تیر و چالش‌های نسل جدید در سینما

به گزارش آناژورنال، سیدعلی هاشمی، کارگردان فیلم سینمایی «زعفرانیه ۱۴ تیر»، درباره چالش‌های نسل جدید، تجربه کارگردانی فیلم تک‌لوکیشن و شرایط اکران این اثر سخن گفت. فیلم هم‌اکنون در سینماهای کشور در حال اکران است

چالش اصلی فیلم «زعفرانیه ۱۴ تیر» چیست؟

هاشمی معتقد است چالشی که در فیلم روایت می‌شود، مختص نسل جدید است و در خانواده‌های معمولی یا حتی خانواده‌هایی با شرایط اقتصادی ضعیف نیز قابل مشاهده است.

او تأکید می‌کند که برخورد نسل جدید با زندگی، مقوله ازدواج و روابط خانوادگی نسبت به نسل‌های قبل بسیار متفاوت است

چرا فیلمنامه تک‌لوکیشن انتخاب شد؟

کارگردان توضیح داد که فیلمنامه تک‌لوکیشن ظاهر آسانی دارد اما در عمل چالش‌های بسیاری ایجاد می‌کند.

برای جلوگیری از تکرار پلان‌ها، تیم فیلمبرداری از بخش‌های مختلف لوکیشن استفاده کرده و تصاویر تکراری ایجاد نشده است

چه مشکلاتی برای بازیگران در فیلم تک‌لوکیشن وجود دارد؟

هاشمی بیان کرد که حجم بالای دیالوگ‌ها یک چالش بزرگ است و بازیگر نقش اصلی، مهدی هاشمی، مجبور بود پنجاه صفحه دیالوگ را حفظ کند.

تجربه تئاتری کارگردان به تعامل بهتر با بازیگران کمک کرده است

موقعیت اجتماعی خانواده فیلم چگونه است؟

اگرچه فیلمنامه درباره خانواده‌ای لاکچری تازه به دوران رسیده نوشته شده، اما هاشمی معتقد است این داستان می‌تواند درباره خانواده‌های طبقه متوسط یا ضعیف هم کاربرد داشته باشد.

مسئله اصلی فیلم شخصیت ماهرخ و تصمیمات او است

فیلم طرف هیچ شخصیتی نمی‌ایستد؟

هاشمی تأکید کرد که فیلم در جناح هیچ یک از شخصیت‌ها نیست. مادر قصه دوست‌داشتنی است اما اشتباهاتی دارد و فیلم تلاش می‌کند واقعیت انسانی و تعاملات اجتماعی را نشان دهد

آیا شخصیت‌ها در گذر زمان کهنه نشده‌اند؟

کارگردان معتقد است که شخصیت‌های فیلم قابل مشاهده در جامعه امروز هستند و اگر همین امروز هم فیلم ساخته می‌شد، شکل و رفتار شخصیت‌ها همان بود

برخورد فیلم با سانسور و ممیزی چگونه بوده است؟

فیلم با هیچ سانسوری مواجه نشد اما در دوره قبلی سازمان سینمایی از تیم خواسته شد که آهنگ خارجی ابتدای فیلم را تغییر دهند. نسخه اکران بدون تغییر آماده شد و اکران شد

چه تغییراتی در تدوین فیلم انجام شد؟

فیلم ۱۴۰ دقیقه‌ای در تدوین به ۱۰۰ دقیقه کاهش یافت و حدود ۴۰ دقیقه حذف شد تا ریتم اثر بهینه شود

شرایط اکران و تبلیغات چگونه بوده است؟

هاشمی گفت که فیلم بدون تبلیغات گسترده اکران شد و فروش اثر به یک میلیارد تومان نرسید. سینمادارها بیشتر به اکران فیلم‌های کمدی تمایل دارند و به همین دلیل فیلم با افت مخاطب و سانس‌های محدود مواجه شد

سوالات متداول:

چالش اصلی فیلم «زعفرانیه ۱۴ تیر» چیست؟
چالشی که در فیلم روایت می‌شود، مختص نسل جدید است و شامل برخوردهای متفاوت نسل جدید با زندگی، ازدواج و روابط خانوادگی می‌شود

چرا فیلمنامه تک‌لوکیشن انتخاب شد؟
با وجود ظاهر ساده، فیلمنامه تک‌لوکیشن در عمل چالش‌های بسیاری برای پلان‌ها و دیالوگ‌ها ایجاد می‌کند و تجربه کارگردان تئاتری به مدیریت این چالش کمک کرده است

موقعیت اجتماعی خانواده فیلم چگونه است؟
اگرچه داستان درباره خانواده‌ای لاکچری تازه به دوران رسیده است، اما می‌تواند درباره خانواده‌های طبقه متوسط یا ضعیف هم کاربرد داشته باشد

فیلم درگیر سانسور شد؟
فیلم با هیچ سانسوری مواجه نشد اما تغییر آهنگ ابتدای فیلم در دوره قبلی سازمان سینمایی پیشنهاد شد که تیم تصمیم گرفت نسخه بدون آن را اکران کند

وضعیت اکران و فروش فیلم چگونه بود؟
فیلم بدون تبلیغات گسترده اکران شد، سانس‌های کمی دریافت کرد و فروش آن به یک میلیارد تومان نرسید

تیم تحریریه آناژورنال متشکل از روزنامه‌نگاران باتجربه و متخصص در حوزه‌های خبری متنوع از جمله اخبار سینمای ایران و جهان، فناوری، و رویدادهای محلی است. این تیم با بیش از چند سال تجربه در رسانه‌ آناژورنال، به ارائه اخبار دقیق، به‌روز و جذاب متعهد است.