محمدتقی فهیم، منتقد باسابقه سینما، با اشاره به رها شدگی وضعیت سینما و رکود گسترده در این حوزه، تأکید کرد که مدیریت سینما نیازمند توانایی، آگاهی و خلاقیت فراگیر است تا از درجازدگی و عقبگرد این هنر-صنعت جلوگیری شود.
به گزارش آناژورنال به نقل از سینماپرس، محمدتقی فهیم در سومین روز شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت با انتشار یادداشتی تحت عنوان «سینمای به امان خدا!؟» در روزنامه جام جم، به وضعیت بحرانی سینمای ایران پرداخت و نوشت:
ایران دارای سینمایی قابل اتکا و متنوع است که در حوزههای اجتماعی، دیپلماسی سیاسی، آموزشی و تربیتی نقش مهمی ایفا کرده است.
این سینما توانسته در لایههای مختلف جامعه نفوذ کرده و فضایی مملو از امید و سرزندگی ایجاد کند.
اما مشکل اساسی، رها شدگی سینما در بسیاری از مواقع و بزنگاهها است، به گونهای که این هنر-صنعت نه تنها از تاثیرگذاری خود فاصله گرفته بلکه به ابزاری ناکارآمد یا بیاثر تبدیل شده است.
سیاری از آثار تولید شده عملاً بدون دیده شدن یا درک مخاطب، فراموش میشوند. این رها شدگی خانواده چند هزار نفری سینما را از نفس انداخته و رکود و بیکاری باعث افسردگی و نارضایتی گسترده شده است.
فهیم به تعطیلی و نیمه تعطیلی بسیاری از فعالیتهای سینمایی اشاره کرد و افزود که هیچ بررسی جدی درباره فیلمهای زیرزمینی صورت نمیگیرد، هرچند شایعاتی درباره تولید چنین آثاری در داخل کشور وجود دارد.
او همچنین به بلاتکلیفی حمایتها و کمبود بودجه اشاره کرد و تأکید داشت که ترس و محافظهکاری در مدیریتها باعث ایجاد وضعیت نابسامان فعلی شده است.
به گفته این منتقد پیشکسوت، تنها ۲۰ فیلم مجوز ساخت دارند که کمتر از ۵ پروژه به مرحله تولید رسیدهاند و این مسئله به وضوح نمایانگر بحران موجود است. او همچنین کمبود فیلمنامههای خلاقانه و ذوقآور را از دلایل اصلی این رکود دانست.
فهیم تصریح کرد که مدیریت سینما باید با آگاهی، دغدغهمندی و خلاقیت، فعالانه وارد عمل شود، چرا که در غیر این صورت، سینما با عقبگرد جدی و درجازدگی روبرو خواهد شد.
او خطاب به مدیران نوشت: «لطفاً دلتان برای خودتان و آبرویتان بسوزد.»
سوالات متداول:
۱. رها شدگی سینما به چه معناست؟
رها شدگی به وضعیت عدم توجه، مدیریت ناکافی و نبود حمایت موثر از سینما اشاره دارد که باعث رکود و بیکاری در این حوزه شده است.
۲. چرا سینما در وضعیت رکود و بحران قرار گرفته است؟
عوامل متعددی مانند کمبود بودجه، محافظهکاری مدیریت، فقدان فیلمنامههای خلاقانه و بلاتکلیفی در حمایتها موجب این وضعیت شده است.
۳. چه راهکارهایی برای بهبود وضعیت سینما مطرح شده است؟
مدیریت سینما نیازمند توانایی، آگاهی، دغدغهمندی و خلاقیت همهجانبه است تا بتواند از درجازدگی و عقبگرد سینما جلوگیری کند.
۴. وضعیت فیلمهای زیرزمینی در سینما چگونه است؟
برخی اخبار غیررسمی از تولید فیلمهای زیرزمینی حکایت دارد، اما بررسی و شفافسازی دقیقی در این زمینه صورت نمیگیرد.
۵. تعداد فیلمهای مجوز گرفته و تولید شده چقدر است؟
حدود ۲۰ فیلم مجوز ساخت دارند که کمتر از ۵ پروژه به مرحله تولید رسیده است، که نشاندهنده بحران تولید در سینما است.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها