به گزارش آناژورنال، بر اساس اعلام مدیر سامانه هوشمند سوخت، حذف سهمیه بنزین ارزانقیمت برای خودروهای وارداتی تنها شامل محصولاتی میشود که حجم موتور آنها بیش از ۱۳۰۰ سیسی است. این در حالی است که پیشتر اعلام شده بود همه خودروهای وارداتی از دریافت سهمیه بنزین محروم خواهند شد.
عباس باصفا در اینباره توضیح داده است: طبق مصوبه دولت، خودروهای خارجی وارداتی، خودروهای فعال در مناطق آزاد و خودروهای دارای پلاک دولتی از سازوکار نرخهای قبلی حذف شدهاند و سهمیه آنها بهصورت بنزین با نرخ پنجهزار تومانی، به شکل ماهانه در کارت سوخت شارژ میشود. این سیاست شامل خودروهای وارداتی با حجم موتور بالای ۱۳۰۰ سیسی است.
مصوبه دولت درباره سهمیهبندی بنزین چه میگوید؟
در مصوبهای که آذرماه امسال توسط محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور، ابلاغ شد، بهطور مشخص آمده است که سهمیه بنزین با نرخهای اول و دوم برای برخی گروههای خودرویی از جمله خودروهای وارداتی حذف میشود.
با این حال، تفسیر جدید از این مصوبه نشان میدهد که خودروهای وارداتی کمحجم ممکن است همچنان مشمول دریافت سهمیه بنزین باشند؛ هرچند تعداد این خودروها در بازار بسیار محدود است.
کدام خودروهای وارداتی مشمول سهمیه میشوند؟
بررسی بازار نشان میدهد تنها چند خودروی وارداتی دارای حجم موتور ۱۳۰۰ سیسی یا کمتر هستند. از جمله این خودروها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- اپل کورسا با موتور ۱۲۰۰ سیسی
- بنز GLB۲۰۰ با موتور ۱۳۰۰ سیسی
- برخی مدلهای تویوتا کرولا با موتور ۱۲۰۰ سیسی
- تویوتا لوین با موتور ۱۲۰۰ سیسی
- سوزوکی سوئیفت با موتور ۱۲۰۰ سیسی
در مقابل، بیشتر خودروهای وارداتی موجود در بازار، حجم موتوری بالاتر از ۱۵۰۰ سیسی دارند و مشمول سهمیه بنزینی نخواهند شد.
آخرین خودروهای عرضهشده چه وضعیتی دارند؟
در آخرین طرح فروش خودروهای وارداتی، پنج محصول عرضه شده که تنها یکی از آنها مشمول شرط حجم موتور میشود. برای نمونه، مزدا۳ پرمیوم و تویوتا کرولا کراس دارای موتور دو هزار سیسی هستند، هیوندای النترا موتور ۱۵۰۰ سیسی دارد و خودروی هیبریدی رووی eRX۵ نیز موتور بنزینی با حجم حدود ۱۵۰۰ سیسی دارد. در این میان، تنها سوزوکی سوئیفت با موتور ۱۲۰۰ سیسی واجد شرایط دریافت سهمیه بنزین است.
انتقادها به سیاست جدید سهمیهبندی چیست؟
اختصاص سهمیه بنزینی به خودروهای وارداتی کممصرف بهعنوان یک سیاست تشویقی، اقدامی مثبت ارزیابی میشود؛ اما منتقدان معتقدند در این سیاست، مصرف بالای سوخت خودروهای داخلی و مونتاژی نادیده گرفته شده است. خودروهای مونتاژی با موتورهای حجیم، مصرف بالا و ارزبری قابل توجه، همچنان از سهمیه بنزینی بهرهمند هستند؛ موضوعی که به گفته کارشناسان، برخوردی ترجیحی نسبت به وارداتیهای کممصرف ایجاد کرده است.
آیا استدلال حذف سهمیه وارداتیها منطقی است؟
برخی موافقان حذف سهمیه بنزین خودروهای وارداتی استدلال میکنند که خریداران این خودروها توان پرداخت بنزین پنجهزار تومانی را دارند. منتقدان اما میگویند اگر این منطق پذیرفته شود، باید شامل خودروهای مونتاژی و حتی داخلی نیز بشود؛ چرا که قیمت بسیاری از این خودروها به بیش از یک تا یکونیم میلیارد تومان رسیده است.
پرسشهای متداول:
۱. کدام خودروهای وارداتی سهمیه بنزین میگیرند؟
خودروهای وارداتی با حجم موتور ۱۳۰۰ سیسی و کمتر.
۲. بنزین سهمیهای این خودروها با چه نرخی محاسبه میشود؟
بنزین با نرخ پنجهزار تومانی بهصورت ماهانه در کارت سوخت شارژ میشود.
۳. آیا همه خودروهای وارداتی از سهمیه محروم شدهاند؟
خیر، تنها خودروهای با حجم موتور بالای ۱۳۰۰ سیسی مشمول حذف سهمیه هستند.
۴. وضعیت خودروهای مونتاژی در سهمیهبندی چگونه است؟
تمامی خودروهای مونتاژی همچنان مشمول سهمیههای جدید بنزینی هستند.
۵. مهمترین انتقاد به سیاست جدید چیست؟
بیتوجهی به مصرف واقعی سوخت و تمرکز صرف بر منشأ تولید خودروها.





ارسال نقد و بررسی