سیستم هوش مصنوعی متروی تهران چگونه کار میکند؟
- نصب دوربین در جلوی قطار برای تشخیص موانع (انسان، حیوان، خودرو یا اشیا).
- نصب دوربین در کابین برای ارزیابی رفتار راهبران (تشخیص حواسپرتی یا استفاده از موبایل).
- تحلیل دادهها با توجه به سرعت، زاویه و فاصله تا مانع.
- فعالسازی ترمز اضطراری در صورت بیتوجهی راهبر.
اهمیت این فناوری برای ایمنی مسافران
به گزارش آناژورنال علیرضا مهرگو، مدیرعامل شرکت فناور مجری پروژه، اعلام کرد: تاکنون قطارهای متروی تهران فاقد دوربین و سیستم هدایت مرکزی بودند. این محصول بومی میتواند علاوه بر کاهش احتمال سوانح، امنیت و بهرهوری صنعت حملونقل ریلی را افزایش دهد.
ویژگیهای سیستم هدایت مرکزی بومی
- ترکیبی از مکانیک، الکترونیک و نرمافزار با محوریت هوش مصنوعی.
- تشکیلشده از ۶ زیرسامانه (۳ نرمافزاری و ۳ سختافزاری).
- قابلیت نصب روی تمام ناوگان قدیمی و جدید.
- اخذ استانداردهای بینالمللی و امکان بهروزرسانی مداوم.
- شناسایی هوشمند موانع حتی در صورت خروج آنها از حریم ریلی پیش از رسیدن قطار.
برنامه توسعه در مترو و قطارهای بینشهری
- هدفگذاری نصب روی ۲۰ درصد ناوگان ظرف دو سال آینده.
- اولویت: متروی تهران و کلانشهرها با تردد بالا و خطر بیشتر سوانح.
- تفاوت نرمافزاری بین نسخههای درونشهری و برونشهری، اما پکیج سختافزاری یکسان.
- نیازمند سرمایهگذاری متناسب با نوع ناوگان (آلستوم، زیمنس، قطارهای چینی و …).
سوالات متداول:
۱. این سیستم هوش مصنوعی چه کاری انجام میدهد؟
موانع روی ریل را تشخیص میدهد، هشدار میدهد و در صورت عدم واکنش راهبر، ترمز اضطراری فعال میشود.
۲. آیا این فناوری فقط در مترو استفاده میشود؟
خیر؛ قابلیت نصب روی قطارهای شهری و بینشهری را دارد.
۳. چه تفاوتی با سیستمهای خارجی دارد؟
کاملاً بومیسازی شده، استانداردهای بینالمللی دارد و قابل نصب روی ناوگان قدیمی است.
۴. آیا این سیستم رفتار راننده قطار را هم بررسی میکند؟
بله، دوربین داخلی کابین استفاده از موبایل یا بیتوجهی راهبر را پایش میکند.
۵. چه زمانی در مترو تهران عملیاتی میشود؟
طبق برنامهریزی، ظرف دو سال آینده حداقل ۲۰ درصد ناوگان مجهز خواهند شد.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها