به گزارش رسانه تحلیلی خبری آناژورنال، در گفتوگویی جذاب با لوریان تستار، آهنگساز بازی نقشآفرینی ماجرایی Clair Obscur: Expedition 33، او از تجربه ساخت موسیقیای سخن میگوید که بازیکنان را تا مدتها بعد از پایان بازی درگیر خود میکند.
لوریان که پس از شنیده شدن آثارش در ساندکلود توسط کارگردان بازی، گویوم، به پروژه پیوسته، تأکید میکند که از همان ابتدا یک دیدگاه هنری مشترک میان او و تیم وجود داشت.
او موسیقی بازیهای RPG را به دلیل عمق داستان، مناظر زیبا و حس ماجراجویی خاص آنها، الهامبخش میداند.
یکی از ویژگیهای برجسته موسیقی این بازی، استفاده از آواز است که بهگفتهی تستار، «احساسیترین ساز ممکن» محسوب میشود.
همکاری با خواننده فرانسوی آلیس دوپورت-پرسیه، مسیر موسیقی را به سمت شعر و ارتباط انسانی بیشتر هدایت کرد.
حتی بن استار، بازیگر شخصیت Verso، در قطعهای به نام «Until Next Life» آواز میخواند تا حس خستگی و واقعگرایی شخصیتش را منتقل کند.
تستار به استفاده از آکاردئون در آهنگ مبارزه مایمها اشاره میکند و آن را «هم وظیفه و هم لذت گناهآلود» مینامد؛ چراکه فضای فرانسوی بازی ایجاب میکرد این ساز سنتی در موسیقی نقش داشته باشد.
یکی از چالشهای مهم پروژه، هماهنگی دقیق موسیقی با سیستم مبارزه زمانبندی شدهی بازی بود که با همکاری تنگاتنگ تیم صوتی حل شد.
صحنههای خاصی همچون Sirène و سواحل Gestral نیز از دیگر نقاطی بودند که نیاز به تغییر مود و اجرای موسیقی خاص داشتند؛ از موسیقی لطیف با گیتار کلاسیک و فلوت تا قطعههای شوخطبعانه و بازیگوش.
آلبوم کامل موسیقی بازی در قالب ۱۵۴ قطعه منتشر شده و تستار میگوید تلاش کرده تا با انتقالهای نرم بین ترکها، حس یک سفر داستانی کامل را برای شنونده ایجاد کند.
در نهایت، اگر لوریان تستار میتوانست تنها یک ساز را انتخاب کند، آن ساز همان بود که در بازی هم دیده میشود؛ سازی که شخصیت مجازی خودش با آن قطعهی «Aux lendemains non écrits» را اجرا میکند.
با توجه به این گفتوگوی مفصل، موسیقی Clair Obscur نهتنها یک لایه تزئینی بلکه بخش جداییناپذیر تجربه احساسی و روایی بازی محسوب میشود.
سوالات متداول
موسیقی بازی Clair Obscur: Expedition 33 چه ویژگی خاصی دارد؟
موسیقی این بازی با ترکیب آواز فرانسوی، استفاده از آکاردئون و همکاری با خوانندگان مختلف، فضایی احساسی، رازآلود و منحصربهفرد به بازی میبخشد.
چرا موسیقی بازی حس فرانسوی قوی دارد؟
به گفته لوریان تستار، آهنگساز بازی، استفاده از زبان فرانسوی، الهام از موسیقی سنتی فرانسه و حضور عناصر هنری Belle Époque باعث تقویت این هویت شدهاند.
چگونه موسیقی با سیستم مبارزه زمانبندی شده بازی هماهنگ شده است؟
تیم صوتی بازی و لوریان تلاش زیادی کردند تا موسیقی با ریتم گیمپلی و افکتهای صوتی بهطور کامل هماهنگ باشد، بهخصوص در مبارزات غولها.
لوریان تستار برای ساخت موسیقی بازی از چه منابعی الهام گرفته است؟
او تلاش کرد تا در طول پروژه از موسیقی دیگر بازیها فاصله بگیرد، اما در کودکی به موسیقی سری زلدا، Nier، Xenoblade و آثار جو هیسائیشی علاقهمند بوده که تأثیر خود را گذاشتهاند.
موسیقی Clair Obscur شامل چند قطعه است و چگونه منتشر شده؟
آلبوم موسیقی بازی شامل ۱۵۴ قطعه است که طبق روند داستان بازی مرتب شدهاند و هماکنون در تمام پلتفرمها منتشر شده است.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها