بررسی کامل موتور بنلی ۱۵۰ نیوفیس؛ انتخابی جذاب برای تردد شهری

موتور بنلی ۱۵۰ نیوفیس یکی از محبوب‌ترین موتورسیکلت‌های کلاس ۱۵۰ سی‌سی در بازار ایران است. در این مقاله به بررسی فنی، طراحی، مزایا، معایب و مقایسه آن با رقبا می‌پردازیم.

بررسی کامل موتور بنلی ۱۵۰ نیوفیس؛ انتخابی جذاب برای تردد شهری
بررسی کامل موتور بنلی ۱۵۰ نیوفیس؛ انتخابی جذاب برای تردد شهری
📢 تبلیغات در آناژورنال
کانال تلگرام آناژورنال

به گزارش رسانه تحلیلی خبری آناژورنال، موتورسیکلت بنلی TNT 150 که با لقب «نیو فیس» وارد بازار شده، یکی از گزینه‌های جذاب در رده میان‌رده است.

با سابقه‌ای بیش از یک قرن، برند ایتالیایی بنلی در حال حاضر تحت مالکیت چینی‌ها قرار دارد و مونتاژ این مدل در چین انجام می‌شود.

جدیدترین اخبار خودرو در آناژورنال دنبال کنید.

عرضه رسمی این موتورسیکلت در ایران توسط شرکت نیکران موتور پاسارگاد انجام می‌شود و طی سال‌های اخیر استقبال قابل‌توجهی از آن صورت گرفته است.

مشخصات فنی بنلی ۱۵۰ نیوفیس

بنلی ۱۵۰ از یک پیشرانه تک سیلندر چهار سوپاپ با حجم دقیق ۱۵۰ سی‌سی بهره می‌برد که توان تولید ۱۳ اسب بخار در دور ۹۰۰۰ و ۱۲ نیوتن‌متر گشتاور در دور ۷۰۰۰ را دارد.

بررسی کامل موتور بنلی ۱۵۰ نیوفیس؛ انتخابی جذاب برای تردد شهری
بررسی کامل موتور بنلی ۱۵۰ نیوفیس؛ انتخابی جذاب برای تردد شهری

انتقال قدرت از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ عقب صورت می‌گیرد.

سیستم تعلیق شامل کمک‌های تلسکوپی معکوس در جلو و کمک فنر هیدرولیکی در عقب است.

باک ۱۳.۵ لیتری، مصرف سوخت اقتصادی (حدود ۲.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)، ترمزهای دیسکی در هر دو چرخ و وزن نسبتاً زیاد ۱۳۴ کیلوگرمی، همگی بنلی ۱۵۰ را برای تردد شهری به گزینه‌ای کارآمد تبدیل کرده‌اند.

طراحی ظاهری و امکانات قابل قبول موتور بنلی ۱۵۰ نیوفیس

در نگاه اول، طراحی بنلی ۱۵۰ نیوفیس به‌روز و جذاب به نظر می‌رسد. چراغ جلو بزرگ با دی‌لایت‌های LED، فلاپ‌های خوش‌فرم، نمایشگر دیجیتالی با اطلاعات حیاتی، رنگ‌بندی متنوع و فرمان خوش‌دست، همگی از جزئیاتی هستند که تجربه کاربری را لذت‌بخش‌تر می‌کنند.

اما یک نکته منفی در طراحی این مدل، نبود گارد فابریک است که در صورت زمین خوردن احتمال آسیب به موتور را بالا می‌برد.

همچنین، جاپایی عقب به صورت یکپارچه با شاسی طراحی شده و در صورت آسیب، تعمیر آن دردسرساز خواهد بود.

قیمت بنلی ۱۵۰؛ اختلافی عجیب با نرخ کارخانه

در حال حاضر، مدل ۱۴۰۳ این موتورسیکلت در بازار حدود ۱۵۸ میلیون تومان قیمت دارد، در حالی‌که قیمت کارخانه‌ای آن ۱۸۴ میلیون تومان اعلام شده.

این اختلاف، باعث شده تا بسیاری از خریداران به بازار آزاد روی بیاورند. شرایط اقساطی فعلاً توسط شرکت ارائه نمی‌شود.

مزایا و معایب موتور بنلی ۱۵۰ نیوفیس

مزایای کلیدی:

  • طراحی زیبا و جوان‌پسند
  • سواری نرم و راحت در شهر
  • مصرف سوخت کم
  • قطعات و خدمات پس از فروش نسبتاً در دسترس

معایب قابل توجه:

  • عملکرد فنی متوسط
  • کیفیت ساخت متوسط
  • حساسیت زیاد به سرویس منظم
  • هزینه نگهداری نسبتاً بالا
 قیمت بنلی ۱۵۰؛ اختلافی عجیب با نرخ کارخانه
قیمت بنلی ۱۵۰؛ اختلافی عجیب با نرخ کارخانه

مقایسه با رقبا: آپاچی ۱۶۰ و CF150

آپاچی ۱۶۰ یکی از رقبای مهم بنلی ۱۵۰ است که با قدرت ۱۶ اسب بخار عملکرد بهتری دارد، اما فعلاً نسخه صفر آن در بازار نیست.

CF150 نیز طراحی خوبی دارد، قدرتی مشابه بنلی ارائه می‌دهد، اما خدمات پس از فروش آن ضعیف‌تر است.

از این نظر، بنلی گزینه‌ای قابل‌اتکاتر به حساب می‌آید.

اکثر خریداران از راحتی نشیمنگاه و فرمان این موتور در ترددهای شهری رضایت دارند.

تعویض دنده‌ها نرم است، ترمزها کارآمدند و مصرف سوخت نیز اقتصادی است. با این حال، برخی به حساسیت زیاد پیشرانه و لزوم سرویس منظم آن اشاره می‌کنند.

اگر به‌دنبال یک موتورسیکلت شهری با ظاهر اسپرت، امکانات قابل قبول و برند شناخته‌شده هستید و مشکلی با هزینه نگهداری اندکی بالاتر ندارید، بنلی ۱۵۰ می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

البته پیش از خرید بهتر است به دقت شرایط سرویس و خدمات پس از فروش در منطقه خود را بررسی کنید.

سوالات متداول

موتور بنلی ۱۵۰ چند سی‌سی است؟
این مدل دارای یک پیشرانه ۱۵۰ سی‌سی تک‌سیلندر با ۱۳ اسب بخار قدرت است.

قیمت روز موتور بنلی ۱۵۰ چقدر است؟
در سال ۱۴۰۳، قیمت بازار آن حدود ۱۵۸ میلیون تومان است، در حالی‌که قیمت کارخانه‌ای به ۱۸۴ میلیون تومان می‌رسد.

بنلی ۱۵۰ بهتر است یا آپاچی ۱۶۰؟
آپاچی از نظر فنی قوی‌تر است، اما بنلی خدمات پس از فروش بهتر و قطعات در دسترس‌تری دارد.

مصرف سوخت بنلی ۱۵۰ چقدر است؟
بین ۲ تا ۲.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

آیا بنلی ۱۵۰ برای سفر مناسب است؟
بیشتر مناسب استفاده شهری است، ولی برای سفرهای کوتاه نیز جوابگوست.

تبلیغ در آناژورنال بنری
آیدا رادور کارشناس تولید محتوا، حدود سال هست که در زمینه تولید محتوا، خبر نویسی فعالیت میکنم