بازگشت بابک زنجانی به صحنه اقتصاد با قراردادی ۶۱ هزار میلیارد تومانی در صنعت ریلی ایران

بابک زنجانی پس از سال‌ها حاشیه و زندان، با امضای تفاهم‌نامه‌ای ۶۱ هزار میلیارد تومانی برای توسعه راه‌آهن کشور بازگشت.

بازگشت بابک زنجانی به صحنه اقتصاد با قراردادی ۶۱ هزار میلیارد تومانی در صنعت ریلی ایران
بازگشت بابک زنجانی به صحنه اقتصاد با قراردادی ۶۱ هزار میلیارد تومانی در صنعت ریلی ایران
کانال تلگرام آناژورنال

به گزارش رسانه تحلیلی خبری آناژورنال بابک زنجانی، تاجر جنجالی و متهم سابق پرونده بزرگ فساد نفتی، بار دیگر با امضای یک قرارداد بزرگ اقتصادی به عرصه بازگشت.

شرکت آوان‌ریل از زیرمجموعه‌های هلدینگ «دات‌وان» منتسب به زنجانی، روز یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۴، تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۶۱ هزار میلیارد تومان با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران امضا کرد.

جدیدترین اخبار ایران را در آناژورنال بخوانید.

این قرارداد در حضور وزیر راه و شهرسازی به امضا رسید و بر اساس آن، آوان‌ریل متعهد به خرید و تولید ۳۰۰ دستگاه خودکششی دیزلی مسافری، ۵۰ دستگاه لوکوموتیو باری و ۶۰۰ واگن باری مخزن‌دار شده است.

این تفاهم‌نامه در صورت اجرا، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در حوزه ریلی کشور خواهد بود.

بابک زنجانی نیز با انتشار توئیتی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، این اقدام را «بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تاریخ راه‌آهن ایران» توصیف کرد و نوشت:

«اقتصاد کشور را به ریل خواهیم انداخت؛ سالی که قدرت اقتصادی جایگزین قدرت سیاسی خواهد شد.»

بازگشت بابک زنجانی به عرصه اقتصادی، آن‌هم پس از پرونده‌ پر سر و صدای فساد مالی و صدور حکم اعدام برای او که بعدها با توقف اجرا روبه‌رو شد، باعث واکنش‌های گسترده‌ای در فضای عمومی شده است.

اکنون نگاه‌ها به سرنوشت این تفاهم‌نامه و نقش زنجانی در اقتصاد آینده کشور دوخته شده است.

سوالات متداول:

1. بابک زنجانی چگونه دوباره وارد عرصه اقتصاد شد؟
بابک زنجانی از طریق شرکتی به نام آوان‌ریل که منتسب به هلدینگ «دات وان» تحت مدیریت اوست، وارد یک تفاهم‌نامه بزرگ با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران شده است.

این اقدام، بازگشت دوباره او به فضای اقتصادی کشور پس از سال‌ها درگیری قضایی محسوب می‌شود.

2. موضوع تفاهم‌نامه امضا شده چیست؟
طبق این تفاهم‌نامه، شرکت آوان‌ریل متعهد به خرید و تولید ۳۰۰ دستگاه قطار خودکششی دیزلی مسافری، ۵۰ لوکوموتیو باری و ۶۰۰ دستگاه واگن باری مخزن‌دار شده است. ارزش این قرارداد ۶۱ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

3. آیا بابک زنجانی از زندان آزاد شده است؟
هیچ اطلاع‌رسانی رسمی مبنی بر آزادی کامل بابک زنجانی منتشر نشده است.

به نظر می‌رسد این قرارداد از طریق ساختارهای حقوقی و مدیریتی شرکت‌های وابسته به او پیگیری و اجرا شده است.

4. چرا این تفاهم‌نامه واکنش‌های زیادی به همراه داشته است؟
بازگشت فردی که به دلیل پرونده بزرگ فساد مالی و حکم اعدام مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته بود، آن‌ هم با سرمایه‌گذاری سنگین در یکی از مهم‌ترین حوزه‌های زیرساختی کشور، باعث حساسیت گسترده در رسانه‌ها و فضای عمومی شده است.

5. آیا این قرارداد الزام‌آور و اجرایی است یا صرفاً یک تفاهم‌نامه اولیه؟
این سند در حال حاضر در قالب تفاهم‌نامه امضا شده و برای اجرایی شدن نیازمند بررسی‌های فنی، اقتصادی، حقوقی و تایید نهادهای ذی‌ربط است.

تفاهم‌نامه الزام قانونی مستقیم ندارد، اما می‌تواند زمینه‌ساز قراردادهای رسمی بعدی باشد.

6. واکنش بابک زنجانی نسبت به این اتفاق چه بوده است؟
بابک زنجانی با انتشار توئیتی از این اقدام حمایت کرده و آن را بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تاریخ راه‌آهن ایران دانسته است.

وی همچنین مدعی شده که قدرت اقتصادی در حال جایگزینی با قدرت سیاسی در کشور است.

تبلیغ در آناژورنال بنری
فاطمه زاده محمد کارشناس تولید محتوا حدودا 5 سال هست که در حوزه تولید محتوا فعالیت میکنم.