به گزارش رسانه تحلیلی خبری آناژورنال، دادگاه چارلی جاویس، بنیانگذار استارتاپ فرانک، ابعاد جدیدی از فریب ۱۷۵ میلیون دلاری JPMorgan را آشکار کرد.
بر اساس شهادت پاتریک ووور، یکی از مهندسان سابق فرانک، جاویس از او خواسته بود دادههای جعلی کاربران را برای نمایش تعداد بیشتر اعضا ایجاد کند.
او این درخواست را رد کرد، اما جاویس با پرداخت پول به یک استاد ریاضی، اطلاعات جعلی تولید کرد و بانک را فریب داد.
JPMorgan که تصور میکرد فرانک ۴ میلیون کاربر واقعی دارد، استارتاپ را در سال ۲۰۲۱ با ۱۷۵ میلیون دلار خرید.
اما پس از بررسیهای بیشتر مشخص شد که این تعداد فقط ۳۰۰ هزار نفر بوده است.
وکلای جاویس در دادگاه استدلال کردند که JPMorgan خودش هم مقصر است، زیرا پیش از خرید، تحقیق کافی انجام نداد. یکی از مدیران بانک حتی در یادداشتی به تیمش نوشت:
❝ گاهی نیازی به تجزیه و تحلیل نیست! ❞
این پرونده نشان داد که حتی غولهای بانکی نیز ممکن است در دام استارتاپهای فریبکار بیفتند.
اکنون، جاویس با اتهام کلاهبرداری مالی و جعل اسناد مواجه است و ممکن است به سالها زندان محکوم شود.
سوالات متداول
1. چارلی جاویس کیه و چه بلایی سرش اومد؟
چارلی جاویس بنیانگذار استارتاپ فرانکه که بهدلیل فریب دادن بانک JPMorgan برای خرید شرکتش با دادههای جعلی، حالا در دادگاه بهدنبال پاسخگویی به این اشتباه بزرگه.
2. چرا JPMorgan اینقدر راحت فریب خورد؟
چون بانک فکر میکرد فرانک ۴ میلیون کاربر داره، در حالی که اصلاً فقط ۳۰۰ هزار نفر ازش استفاده میکردند! به این راحتی فریب خوردن.
3. چه چیزی در دادگاه برای چارلی جاویس گفتند؟
یکی از مهندسان سابق فرانک شهادت داد که جاویس ازش خواسته بود که دادههای جعلی بسازه. همین دادهها به JPMorgan فرستاده شد و بانک بعد از خرید، متوجه شد که فریب خورده.
4. چی باعث شد که JPMorgan اینقدر به دادههای فرانک اعتماد کنه؟
بانک خیلی راحت به آمارهایی که جاویس ارائه داده بود اعتماد کرد بدون اینکه بررسی عمیقی انجام بده. ظاهراً یه اشتباه بزرگ بود که به قیمت ۱۷۵ میلیون دلار براش تموم شد.
5. آیا جاویس باید توی زندان بمونه؟
احتمالش زیاده! چون این قضیه شامل کلاهبرداری و جعل اسناد مالی بود، ممکنه مدت زیادی زندان بره. هنوز دادگاه در حال بررسی جزئیات پروندهشه.
6. این قضیه چه تأثیری بر استارتاپها میذاره؟
قطعا! ممکنه سرمایهگذاران و بانکها دیگه خیلی سختگیرانهتر از قبل استارتاپها رو بررسی کنن و این میتونه کار رو برای شرکتهای نوپا سختتر کنه.
7. چطور میشه به دادههای یک استارتاپ اعتماد کرد؟
برای اعتماد به دادههای یک استارتاپ باید بررسیهای دقیقتری انجام بشه. یه بررسی ساده نمیتونه باعث اطمینان بشه!
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها