شکایت شرکت سینا از اظهار خلاف محموله‌های خطرناک در انفجار بندر شهید رجایی

مدیرعامل شرکت سینا اعلام کرد که انفجار بندر شهید رجایی در پی اظهار خلاف محموله‌های خطرناک به عنوان کالاهای معمولی رخ داده است.

شکایت شرکت سینا از اظهار خلاف محموله‌های خطرناک در انفجار بندر شهید رجایی
شکایت شرکت سینا از اظهار خلاف محموله‌های خطرناک در انفجار بندر شهید رجایی
کانال تلگرام آناژورنال

به گزارش رسانه تحلیلی خبری آناژورنال، مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا که انفجار مهیب روز گذشته در بندر شهید رجایی در محوطه اختصاصی این شرکت رخ داده بود، اعلام کرد: این سانحه در پی اظهار خلاف محموله‌های وارداتی به وقوع پیوسته است.

محموله‌های «بسیار خطرناک» منفجر شده در بندر شهید رجایی تحت عنوان «کالای معمولی» وارد و دپو شده بودند.

جدیدترین اخبار ایران در آناژورنال دنبال کنید.

سعید جعفری، مدیرعامل شرکت سینا، افزود: بر اساس آیین‌نامه بین‌المللی حمل و نقل کالاهای خطرناک، متولیان و عوامل حمل دریایی و خشکی، موظفند محموله‌های خطرناک را با ذکر گروه اصلی و فرعی آن، و با ارائه فرم مشخصات ایمنی به گمرکات اعلام کنند تا محموله‌ها طبق الزامات آیین‌نامه بسته‌بندی و برچسب‌زنی شوند.

وی ادامه داد: در این شرایط، محموله‌های خطرناک باید به محوطه مخصوص نگهداری کالاهای خطرناک منتقل شوند و تمامی الزامات مربوط به تخلیه، بارگیری و حمل و نگهداری از پای کشتی تا انبار و بالعکس باید مطابق با قوانین انجام شود.

جعفری تاکید کرد: متاسفانه در حادثه اخیر، محموله‌های خطرناک به اشتباه به عنوان کالاهای معمولی اظهار شده بودند، که این امر باعث بروز انفجار و تخریب گسترده در بندر شد.

وی افزود: شدت انفجار و شعاع تخریب نشان‌دهنده محموله‌های بسیار خطرناک بوده است که باید طبق قوانین به درستی اظهار و بسته‌بندی می‌شدند. شرکت سینا در حال پیگیری‌های قانونی برای رسیدگی به این حادثه است.

سوالات متداول

چی باعث شد انفجار در بندر شهید رجایی بشه؟
در واقع، انفجار به دلیل وارد کردن محموله‌های خطرناک تحت عنوان کالاهای معمولی اتفاق افتاد. این محموله‌ها بدون اینکه برچسب یا اسناد خطرناک داشته باشن، به بندر وارد و دپو شده بودند.

چطور ممکنه محموله‌های خطرناک به عنوان کالای معمولی وارد بشن؟
این مشکل به خاطر اظهار خلاف واقع در زمان واردات بوده. محموله‌هایی که باید به عنوان خطرناک شناخته می‌شدن، به اشتباه به عنوان کالاهای معمولی اظهار شدن و این باعث بروز انفجار شد.

چند نفر در این حادثه کشته شدن؟
تا الان ۳۶ نفر جانباختن. از این تعداد، ۱۸ نفر شناسایی شدن ولی بقیه به خاطر سوختگی شدید هنوز قابل شناسایی نیستن و نیاز به تست دی‌ان‌ای دارن.

چطور باید محموله‌های خطرناک بسته‌بندی و برچسب‌گذاری بشن؟
طبق قوانین بین‌المللی، محموله‌های خطرناک باید به صورت دقیق با ذکر مشخصات ایمنی، گروه اصلی و فرعی کالاها اظهار بشن تا هیچگونه مشکلی پیش نیاد. اگر این موارد رعایت نشه، خطرات بزرگی مثل انفجار به وجود میاد.

بعد از این انفجار چه کارهایی باید انجام بشه؟
مسئولین باید به سرعت بررسی‌های قانونی رو انجام بدن تا افراد یا شرکت‌هایی که در اظهار خلاف محموله‌های خطرناک مقصر بودن، مجازات بشن. همچنین باید بررسی بشه که آیا قوانین به درستی در بندرها اجرا می‌شدن یا نه.

چرا این انفجار اینقدر بزرگ شد؟
چون محموله‌هایی که منفجر شدن، بسیار خطرناک بودن و باید به صورت ویژه با دقت بیشتر حمل می‌شدن. قدرت انفجار نشون‌دهنده این بود که این محموله‌ها به شدت خطرناک بودن.

چه اقداماتی برای جلوگیری از تکرار این اتفاق باید انجام بشه؟
باید قوانین سختگیرانه‌تری برای کنترل محموله‌های خطرناک وضع بشه و این محموله‌ها حتما باید با برچسب‌های مخصوص و اسناد قانونی وارد بندر بشن تا چنین حوادثی دیگه رخ نده.

مسئول کیه برای این حادثه؟
مسئولیت اصلی بر عهده شرکت‌های حمل‌کننده و بندرهاست که باید کالاهای خطرناک رو به درستی و طبق مقررات اظهار و حمل کنن. در این حادثه، به نظر می‌رسه که اعلام نادرست اطلاعات و تخلفات منجر به وقوع این فاجعه شد.

تبلیغ در آناژورنال بنری
آیدا رادور کارشناس تولید محتوا