به گزارش رسانه تحلیلی خبری آناژورنال بانک مرکزی با صدور بخشنامهای جدید اعلام کرد از مرداد ۱۴۰۴ ارائه خدمات بانکی از جمله افتتاح حساب، صدور دسته چک و اعطای وام منوط به ثبت اقامتگاه اصلی مشتری در سامانه ملی املاک و اسکان و تطابق کد پستی اعلام شده با اطلاعات این سامانه خواهد بود.
بر اساس این بخشنامه، تمامی بانکها و مؤسسات اعتباری موظف هستند تا پایان مردادماه سال جاری، سامانه ملی املاک را برای بررسی نشانی اقامتگاه مشتریان خود به کار گیرند و حداقل دو نوبت از طریق ابزارهای اطلاعرسانی، این الزام را به مشتریان خود یادآوری کنند.
جدیدترین اخبار ایران را در آناژورنال بخوانید.
هدف از اجرای این طرح، اجرای مفاد قانون مالیاتهای مستقیم، شفافسازی اطلاعات مالی و مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم عنوان شده است.
در این بخشنامه رسمی بانک مرکزی که به شماره ۰۴/۶۱۸۰۶ و تاریخ ۸ خرداد ۱۴۰۴ صادر شده، تصریح شده است که ارائه خدمات بانکی فقط در صورت ثبت دقیق اقامتگاه اصلی مشتری و تطبیق کد پستی با اطلاعات سامانه ملی املاک امکانپذیر خواهد بود.
بانکها نیز موظف شدهاند مشتریان را در ثبت اطلاعات اقامتگاهی راهنمایی و تشویق کنند تا بتوانند از خدمات بانکی بهرهمند شوند.
سوالات متداول:
ثبت اقامتگاه در سامانه ملی املاک و اسکان چه اهمیتی دارد؟
از مرداد ۱۴۰۴، بانکها تنها در صورتی خدماتی مانند وام و دسته چک ارائه میدهند که اقامتگاه اصلی مشتری در این سامانه ثبت شده و با کد پستی ارائهشده مطابقت داشته باشد.
چه خدمات بانکی بدون ثبت آدرس قابلارائه نیست؟
افتتاح حساب، صدور دسته چک و اعطای تسهیلات بانکی همگی منوط به ثبت نشانی در سامانه املاک و اسکان هستند.
مهلت نهایی اجرای این طرح تا چه زمانی است؟
بانکها موظفاند حداکثر تا پایان مردادماه ۱۴۰۴ این الزام را اجرا کنند و پیش از آن، مشتریان خود را دو بار از این تغییر مطلع کنند.
چرا چنین تصمیمی گرفته شده است؟
هدف از اجرای این طرح، اجرای دقیق قانون مالیاتهای مستقیم، شفافسازی اطلاعات مالی و مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم اعلام شده است.
چگونه میتوان آدرس را در سامانه املاک و اسکان ثبت کرد؟
با مراجعه به وبسایت سامانه ملی املاک و اسکان کشور و ورود با اطلاعات هویتی، میتوانید نشانی اقامتگاه اصلی خود را ثبت و تأیید کنید.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها