به گزارش رسانه تحلیلی خبری آناژورنال، در راستای اجرای قانون مالیاتهای مستقیم و دستورالعملهای جدید دولت، ثبت کد ملی و کدپستی در سامانه ملی املاک و اسکان برای تمامی شهروندان الزامی شده است.
جدیدترین اخبار ایران در آناژورنال دنبال کنید.
از اول خرداد ۱۴۰۴، تنها افرادی میتوانند خدماتی مانند دریافت بیمهنامه، دسته چک، یارانه، افتتاح حساب بانکی، پلاک خودرو، انشعابات آب و برق، و گذرنامه را دریافت کنند که اطلاعاتشان در این سامانه ثبت شده باشد.
مطابق مصوبه کارگروه تعاملپذیری، تمامی شرکتهای بیمه باید تا پایان اردیبهشتماه سرویس استعلام کدپستی را با سامانه املاک یکپارچه کنند.
بانکها نیز از ابتدای بهمن ۱۴۰۳ مجاز به صدور دسته چک فقط در صورت تطابق اطلاعات مشتری با سامانه خواهند بود.
این اقدام گامی مهم در راستای ایجاد شفافیت، مقابله با فرار مالیاتی، و تسهیل خدمات الکترونیکی است.
همچنین طبق اصلاحیه ماده ۵۴ قانون مالیاتهای مستقیم، نهادهای مختلف تنها در صورت دریافت کد یکتای اقامتگاه اصلی افراد میتوانند به آنان خدمات ارائه دهند.
در نتیجه، شهروندان باید هر چه سریعتر نسبت به ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خود در سامانه ملی املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir اقدام کنند تا از محرومیتهای احتمالی در دریافت خدمات دولتی و بانکی جلوگیری نمایند.
سوالات متداول
چرا باید کد ملی و کدپستی خود را در سامانه املاک ثبت کنیم؟
برای دریافت خدماتی مانند بیمهنامه، دسته چک، یارانه و حتی افتتاح حساب بانکی، تطابق اطلاعات شما با سامانه املاک الزامی شده است.
تا چه زمانی فرصت داریم اطلاعات خود را ثبت کنیم؟
شرکتها باید تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ پیادهسازی را انجام دهند و از اول خرداد، خدمات تنها به افراد دارای اطلاعات ثبتشده ارائه خواهد شد.
ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان چگونه انجام میشود؟
از طریق سامانه ملی املاک و اسکان کشور (amlak.mrud.ir) با استفاده از کد ملی و مشخصات سکونتی میتوان ثبتنام کرد.
اگر اطلاعات ثبت نشود چه اتفاقی میافتد؟
بدون ثبت اطلاعات، از دریافت بسیاری از خدمات دولتی مانند دریافت یارانه، افتتاح حساب، دریافت دسته چک، گذرنامه و… محروم خواهید شد.
چه نهادهایی به این اطلاعات دسترسی دارند؟
بانکها، شرکتهای بیمه، شهرداریها، سازمان ثبت احوال، وزارت کشور و سایر نهادهای مرتبط.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها