به گزارش رسانه تحلیلی خبری آناژورنال به دنبال اصلاح قانون برنامه هفتم توسعه کشور در خصوص پرداخت فوقالعاده خاص کارمندان دستگاههای اجرایی، معاون اول رئیس جمهور با ابلاغ بخشنامهای به تمامی دستگاههای اجرایی اعلام کرد که اجرای این پرداختها صرفاً پس از ابلاغ دستورالعمل اجرایی از سوی هیات وزیران و تاییدیه سازمان برنامه و بودجه امکانپذیر است.
محمدرضا عارف در این بخشنامه تاکید کرده که هدف از این تصمیم، ایجاد هماهنگی بیشتر در تعیین حقوق و دستمزد، برقراری عدالت در جبران خدمات کارکنان و اجرای پرداختهای مبتنی بر عملکرد است.
جدیدترین اخبار ایران را در آناژورنال بخوانید.
در واقع، دولت با این رویکرد تلاش میکند بهرهوری نیروی انسانی در دستگاههای اجرایی را افزایش دهد و نظام پرداختها را هدفمندتر کند.
براساس جزء ۳ بند «ب» ماده ۱۰۶ قانون برنامه هفتم توسعه، دولت مجاز است به منظور افزایش بهرهوری و عدالت در پرداختها، نسبت به وضع فوقالعاده خاص برای کارکنان دستگاههای اجرایی اقدام قانونی نماید.
همچنین در اصلاحیه اخیر مجلس، تاکید شده است که پرداخت فوقالعاده خاص کارکنان شهرداریها و سایر دستگاههای اجرایی در سقف اعتبارات مصوب بودجه سنواتی هر دستگاه مجاز خواهد بود.
اجرای این قانون مشروط به اخذ تأییدیه تأمین اعتبار از سازمان برنامه و بودجه و تدوین تفاهمنامههای اجرایی میان دستگاههای مربوطه و سازمان برنامه است که موجب شفافیت و پاسخگویی بیشتر در نحوه پرداختها خواهد شد.
سوالات متداول:
۱. پرداخت فوقالعاده خاص کارمندان چیست و چه تفاوتی با حقوق پایه دارد؟
پرداخت فوقالعاده خاص، مبلغی جداگانه و اضافی است که علاوه بر حقوق پایه به کارکنان دستگاههای اجرایی پرداخت میشود تا انگیزه، بهرهوری و عدالت در جبران خدمات را افزایش دهد.
این مبلغ بر اساس قوانین و شرایط خاص تعیین میشود و معمولاً به عملکرد فرد یا بخش وابسته است.
۲. چرا اجرای پرداخت فوقالعاده خاص مشروط به دستورالعمل هیات وزیران شده است؟
چون نحوه دقیق پرداخت، سقف اعتبارات، نحوه تخصیص و کنترل آن باید به صورت شفاف و هماهنگ انجام شود، دستورالعمل اجرایی هیات وزیران تضمین میکند که پرداختها منظم، قانونی و عادلانه باشد و دستگاهها بدون چارچوب مشخص به دلخواه عمل نکنند.
۳. تأییدیه سازمان برنامه و بودجه چه نقشی در پرداخت فوقالعاده خاص دارد؟
سازمان برنامه و بودجه نقش کنترل اعتبار مالی این پرداختها را دارد. قبل از اجرای هر پرداخت، سازمان باید تأیید کند که منابع مالی کافی و مصوب در بودجه وجود دارد تا از بروز کسری بودجه و مشکلات مالی جلوگیری شود.
۴. آیا این پرداخت شامل همه کارکنان دولت میشود؟
این پرداخت برای کارکنان دستگاههای اجرایی مشمول قانون برنامه هفتم است و بر اساس قوانین و بودجه هر دستگاه اعمال میشود.
همچنین در اصلاحیه اخیر، کارکنان شهرداریها نیز به عنوان مشمولان این پرداخت شناخته شدهاند.
۵. فوقالعاده خاص چگونه میتواند به افزایش بهرهوری کارکنان کمک کند؟
با ارائه پاداش مالی متناسب با عملکرد و مسئولیتها، انگیزه کارکنان برای ارائه کار بهتر و اثربخشتر افزایش مییابد.
این پرداختها میتواند به ایجاد عدالت در حقوق و جبران خدمات منجر شود و رضایت شغلی را ارتقا دهد.
۶. آیا کارکنان شهرداریها هم مشمول این پرداخت میشوند؟
بله، بر اساس اصلاحیه جدید مجلس، کارکنان شهرداریهای سراسر کشور مشمول دریافت فوقالعاده خاص هستند، البته در چارچوب اعتبارات مصوب بودجه هر دستگاه.
۷. سقف اعتبارات برای پرداخت فوقالعاده خاص چگونه تعیین میشود؟
سقف اعتبارات بر اساس بودجه سالانه مصوب هر دستگاه اجرایی تعیین میشود و پرداختها نباید از این سقف تجاوز کنند.
این موضوع در دستورالعمل اجرایی هیات وزیران و تفاهمنامههای بین دستگاهها و سازمان برنامه لحاظ میشود.
۸. چه مراحلی باید طی شود تا پرداخت فوقالعاده خاص اجرایی شود؟
ابتدا دستورالعمل اجرایی توسط هیات وزیران تصویب و ابلاغ میشود، سپس سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم را تایید میکند و در نهایت دستگاه اجرایی تفاهمنامه مربوطه را با سازمان برنامه منعقد میکند تا پرداختها به صورت قانونی و شفاف انجام شود.
۹. آیا این مصوبه تغییراتی در نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان ایجاد میکند؟
در متن مصوبه به صورت مستقیم به حقوق بازنشستگان اشاره نشده، اما اجرای پرداخت فوقالعاده خاص ممکن است بر مبنای سیاستهای کلان کشور و سازمان بازنشستگی در آینده تاثیرگذار باشد.
۱۰. در صورت عدم تأیید سازمان برنامه و بودجه، تکلیف پرداخت فوقالعاده خاص چیست؟
اگر سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم را تایید نکند، اجرای پرداخت فوقالعاده خاص ممکن نیست و دستگاه اجرایی نمیتواند این پرداختها را بدون تایید سازمان انجام دهد، تا از مشکلات مالی و عدم تعادل بودجه جلوگیری شود.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها