به گزارش رسانه تحلیلی خبری آناژورنال، علی مطهری، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با ایسنا درباره حادثه انفجار در بندر شهید رجایی و پیام رهبر انقلاب برای پیگیری هرگونه سهلانگاری یا تعمّد در این حادثه، اظهار داشت که برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی، با قاصران و مقصران باید برخورد قانونی صورت گیرد.
جدیدترین اخبار ایران را در آناژورنال بخوانید.
وی با اشاره به گزارشها، علت اصلی این حادثه را تخلف یکی از شرکتهای وارداتی دانست که کالای خطرناک را به اشتباه به عنوان کالای معمولی گزارش داده است.
به گفته مطهری، این تخلف اولین گام خطای این شرکت بوده که باعث وقوع حادثه شد. او افزود: «حمل و نگهداری کالاهای خطرناک ضوابط ویژهای دارد و بازرسی گمرک باید گزارش این شرکت را راستیآزمایی کند تا در صورت عدم تطابق، اقدامات لازم را انجام دهد.»
مطهری تاکید کرد که در هر صورت، در بروز این حادثه قصور و تقصیرهایی وجود داشته که باید بررسی و پیگیری شوند. او خواستار برخورد با مقصران و قاصران این حادثه برای جلوگیری از تکرار آن در آینده شد.
این فعال سیاسی همچنین بر لزوم نقش نهادهای نظارتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور در پیشگیری از چنین حوادثی تاکید کرد، اگرچه اشاره کرد که این نهادها بهطور مستقیم نمیتوانند مسائل مربوط به گمرک را بررسی کنند مگر اینکه گزارشی به آنها ارجاع شود.
مطهری همچنین بیان داشت که دولت، وزارت راه و گمرک باید مسئولیت جلوگیری از چنین وقایعی را بر عهده بگیرند.
در پایان، مطهری با بیان اینکه باید بررسیهای کارشناسی صورت گیرد، گفت: «باید بررسی شود که آیا تجمع تعداد زیادی کانتینر در یک قسمت از بندر کار درستی است یا نه.
باید تجارب بنادر بزرگ دنیا در این زمینه بررسی و مورد استفاده قرار گیرد.»
سوالات متداول:
حادثه بندر شهید رجایی چگونه رخ داد؟
حادثه در بندر شهید رجایی به دلیل تخلف یکی از شرکتهای وارداتی رخ داد که کالای خطرناک را به اشتباه به عنوان کالای معمولی گزارش کرده بود. این تخلف موجب بروز انفجار و خسارات شد.
چه اقداماتی باید برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی انجام شود؟
باید با مقصران و قاصران این حادثه برخورد قانونی صورت گیرد و علاوه بر آن، بررسیهای کارشناسی برای تعیین نحوه مدیریت و نگهداری کالاهای خطرناک در بنادر انجام شود.
نقش نهادهای نظارتی در جلوگیری از این حوادث چیست؟
نهادهای نظارتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور میتوانند در صورت دریافت گزارشهای لازم، به موضوع وارد شوند، اما مسئولیت اصلی پیشگیری از چنین حوادثی بر عهده دولت، وزارت راه و گمرک است.
آیا نهادهای نظارتی میتوانند مستقیماً به گمرک ورود کنند؟
خیر، نهادهای نظارتی نمیتوانند بهطور مستقیم وارد امور گمرک شوند مگر اینکه گزارشی به آنها ارجاع داده شود.
چگونه میتوان از تجارب بنادر بزرگ دنیا در این زمینه استفاده کرد؟
باید بررسیهای کارشناسی صورت گیرد که چگونه بنادر بزرگ دنیا کالاهای خطرناک را مدیریت و نگهداری میکنند. با استفاده از این تجربیات، میتوان اقدامات بهتری برای جلوگیری از حوادث مشابه انجام داد.
چه نهادی مسئول پیگیری این حادثه است؟
دولت، وزارت راه و گمرک مسئولیت اصلی پیگیری و جلوگیری از وقوع چنین حوادثی را بر عهده دارند. همچنین، مجلس شورای اسلامی میتواند با تحقیق و تفحص وارد این موضوع شده و نتایج را به اطلاع مردم برساند.
آیا این حادثه به دلیل سوء نیت اقتصادی شرکت واردکننده بود؟
به نظر میرسد که شرکت واردکننده به دلیل منافع اقتصادی خود و برای سود شخصی گزارش خلاف واقع داده است، ولی هنوز واقعیت بهطور کامل روشن نشده است و باید بررسیهای بیشتر انجام شود.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها