به گزارش رسانه تحلیلی خبری آناژورنال محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، در گفتوگویی با خبرنگار فارس از گامهای بزرگ و برنامههای جدید مدیریت شهری در راستای بهبود حمل و نقل عمومی تهران و مبارزه با آلودگی هوا خبر داد.
وی بر اهمیت کاهش وابستگی به حملونقل شخصی و ایجاد زیرساختهای جدید تاکید کرد و در این راستا به اقدامات انجام شده و برنامههای آینده اشاره کرد.
طبق آمار ارائه شده، ۷۰ درصد از سفرهای شهروندان تهرانی از طریق خودروهای شخصی انجام میشود که این رقم در کنار مشکلات ترافیکی، سهم بالایی از آلودگی هوای تهران را به دوش میکشد.
این مسأله موجب شد تا مدیریت شهری، با اختصاص ۵۰ درصد از بودجه شهرداری برای گسترش حملونقل عمومی، تحول بزرگی را در این بخش ایجاد کند.
این اقدام تاریخی در راستای کاهش ترافیک و آلودگی هوا بسیار ضروری به نظر میرسد.
افزایش تعداد اتوبوسها و شروع برقیسازی حملونقل عمومی:
آقامیری در ادامه گفت: «در سال ۱۴۰۰ تنها ۸۰۰ اتوبوس در تهران فعال بودند، اما امروز با همکاری تولیدکنندگان داخلی، تعداد اتوبوسها به ۱۰۰۰ دستگاه رسیده است.»
این گامها در کنار آغاز مذاکرات با کشور چین برای واردات اتوبوسها و تاکسیهای برقی، امید به کاهش آلایندگی را افزایش داده است.
او همچنین از ورود ۱۸۹ اتوبوس و ۲ هزار تاکسی برقی به تهران خبر داد و گفت که این اتوبوسها در سطح شهر توزیع خواهند شد تا به همه نقاط دسترسی داشته باشند.
«پیشبینی شده است که ۷۰۰ ایستگاه شارژ برای خودروهای برقی در تهران ایجاد شود که تاکنون ۷۰ نقطه از این ایستگاهها در حال اجراست.»
تاثیر برقیسازی بر آلودگی هوا:
آقامیری به تأثیر برقیسازی حملونقل عمومی بر کاهش آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: «با افزایش ظرفیت حملونقل عمومی، مردم دسترسی آسانتر به اتوبوس و تاکسی خواهند داشت و این موضوع باعث کاهش استفاده از خودروهای شخصی و در نهایت کاهش آلایندگی هوا خواهد شد.»
او همچنین از تجربه جهانی موفق پکن در برقیسازی خودروها سخن گفت و افزود: «پکن در کمتر از ده سال با اجرای سیاستهای برقیسازی به یکی از پاکترین شهرهای جهان تبدیل شده است. تهران نیز باید این مسیر را طی کند.»
نیاز به توسعه زیرساختها و حمایت از بخش خصوصی:
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در مورد ایستگاههای شارژ خودروهای برقی گفت: «در حال حاضر زیرساختهای شارژ خودروهای برقی در تهران فراهم شده است و حتی ایستگاههای شارژ در پایانههای اتوبوسها نیز وجود دارد.»
با این حال، آقامیری از بخش خصوصی خواست که در این زمینه فعالتر شود تا به تعداد ایستگاههای شارژ افزوده شود و مشکلات احتمالی در این حوزه رفع گردد.
آینده حمل و نقل تهران و مبارزه با آلودگی هوا
آقامیری در پایان با اشاره به اهمیت برقیسازی خودروهای شخصی و همچنین حمایت دولت از تولید خودروهای برقی گفت: «تنها راه نجات تهران از بحران آلودگی هوا این است که مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند و به سمت استفاده از خودروهای برقی و حملونقل عمومی سوق داده شوند.»
او افزود: «در این راستا دولت باید با تسهیل شرایط تولید و خرید خودروهای برقی، گامی اساسی در کاهش آلایندگی و بهبود کیفیت هوای پایتخت بردارد.»
به نظر میرسد که آینده حملونقل تهران در دستان برقیسازی و توسعه حملونقل عمومی است.
گامهای مؤثری که در این مسیر برداشته شده، اگر با همراهی مردم و بخش خصوصی دنبال شود، میتواند تهران را به شهری با هوای پاک و حملونقل عمومی پیشرفته تبدیل کند.
از این رو، توجه به زیرساختها و حمایت از پروژههای برقیسازی نه تنها کیفیت زندگی شهروندان تهرانی را ارتقا خواهد داد، بلکه موجب کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیز میشود.
سوالات متداول:
1. چه زمانی اتوبوسها و تاکسیهای برقی وارد تهران میشوند؟
۱۸۹ اتوبوس و ۲ هزار تاکسی برقی به تهران وارد شدهاند و پنجشنبه این هفته رونمایی خواهند شد.
2. چه تعداد ایستگاه شارژ برای خودروهای برقی در تهران پیشبینی شده است؟
۷۰۰ ایستگاه شارژ پیشبینی شده که ۷۰ ایستگاه آن در حال اجرا است.
3. چطور برقیسازی حملونقل عمومی به کاهش آلودگی هوا کمک میکند؟
با کاهش استفاده از خودروهای شخصی و افزایش دسترسی به حملونقل عمومی، آلودگی هوا کاهش مییابد.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها