چمران: شهرداری نباید سیاسی باشد _ برنامه‌ ریزی برای ۲ هزار اتوبوس برقی و نوسازی تاکسیرانی تهران

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر پرهیز از سیاسی‌کاری در شهرداری، از برنامه‌ریزی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی از جمله خرید اتوبوس‌های برقی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی خبر داد.

چمران: شهرداری نباید سیاسی باشد _ برنامه‌ریزی برای ۲ هزار اتوبوس برقی و نوسازی تاکسیرانی تهران
چمران: شهرداری نباید سیاسی باشد _ برنامه‌ریزی برای ۲ هزار اتوبوس برقی و نوسازی تاکسیرانی تهران
کانال تلگرام آناژورنال

به گزارش رسانه تحلیلی خبری آناژورنال به نقل از ایرنا، مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران، در گفت‌وگویی به مناسبت روز شوراها، بر ضرورت پرهیز از سیاسی‌کاری در مدیریت شهری تاکید کرد و گفت: «شهرداری پست سیاسی نیست و نباید عملکرد آن با نگاه‌های جناحی گره بخورد.»

جدیدترین اخبار ایران را در آناژورنال بخوانید.

وی با اشاره به اعتماد مردم به شورای شهر افزود: «اعتماد عمومی وظیفه ما را سنگین‌تر کرده و مسئولیت اداره شهری چون تهران با حجم عظیمی از چالش‌ها، بار بزرگی بر دوش ما گذاشته است.»

ماهیت غیرسیاسی شهرداری

چمران تأکید کرد: «شهرداری و شوراها نباید به نهادهای سیاسی تبدیل شوند، حتی اگر مدیران دارای دیدگاه سیاسی باشند. مثال آن، آقایان قالیباف و احمدی‌نژاد هستند که در مقام مدیر شهری شناخته شدند، نه چهره سیاسی.»

او با اشاره به عملکرد شورای ششم گفت: «در این دوره وارد خط‌کشی‌های حزبی نشده‌ایم و تمرکز بر مسائل تخصصی بوده است.»

مشکلات گسترده در تهران

رییس شورای شهر با اشاره به مشکلات متنوع در مناطق مختلف تهران تصریح کرد: «نگاه من همیشه ایده‌آل‌گرایانه بوده، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب، راه درازی در پیش است.»

توسعه حمل‌ و نقل عمومی

در بخش حمل‌ونقل، چمران اظهار داشت: «ورود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس کافی نیست؛ تهران نیازمند چند هزار دستگاه جدید است. تاکنون با ظرفیت داخلی ۱۶۰۰ اتوبوس تهیه شده و برای جبران کسری، خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی از چین را نهایی کرده‌ایم.»

وی افزود: «همکاری با شرکت‌های چینی برای تولید داخلی اتوبوس‌های برقی نیز در دستور کار قرار دارد.»

طرح ترافیک و خودروهای پلاک شهرستان

در مورد بحث محدودیت خودروهای شهرستانی، چمران گفت: «هیچ‌گاه ورود این خودروها به تهران ممنوع نشده است؛ فقط برای ورود به محدوده طرح ترافیک، هزینه بیشتری در نظر گرفته‌ایم تا از حجم ترافیک بکاهیم.»

ساماندهی نرخ کرایه تاکسی

وی از راه‌اندازی سامانه‌ای جدید برای تعیین کرایه تاکسی‌ها بر اساس ترافیک و شرایط آب‌وهوایی خبر داد: «این سامانه مانع از بروز اختلاف میان راننده و مسافر می‌شود و به تدریج تاکسی‌های خطی به آن متصل خواهند شد.»

نوسازی ناوگان تاکسیرانی

چمران در ادامه اظهار داشت: «تاکسی‌های جدید، شامل خودروهای معمولی و شاسی‌بلند بوده‌اند که برای مسیرهای فرودگاهی مناسب هستند. برای تسهیل خرید، وام ۹۰۰ میلیون تومانی بدون بهره در نظر گرفته شده است.»

او در پایان گفت: «توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاهش آلودگی هوا و ارتقاء کیفیت زندگی در تهران اولویت ماست و تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از ظرفیت داخلی و سرمایه‌گذاری جدید، این اهداف را محقق کنیم.»

سوالات متداول:

۱. چرا چمران از سیاسی شدن شهرداری انتقاد کرد؟
او معتقد است مدیریت شهری باید تخصص‌محور باشد، نه تابع گرایش‌های جناحی.

۲. برنامه‌های شورا برای حمل‌ونقل چیست؟
خرید اتوبوس‌های برقی، نوسازی تاکسی‌ها و راه‌اندازی سامانه هوشمند تعیین کرایه.

۳. خودروهای پلاک شهرستان ممنوع‌الورود هستند؟
خیر، اما ورود آن‌ها به محدوده طرح ترافیک مشمول هزینه بیشتر است.

۴. شورا چقدر در جذب سرمایه موفق بوده است؟
با قراردادهای جدید داخلی و خارجی، ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل بهبود یافته و در حال توسعه است.

تبلیغ در آناژورنال بنری
فاطمه زاده محمد کارشناس تولید محتوا حدودا 5 سال هست که در حوزه تولید محتوا فعالیت میکنم.