به گزارش رسانه تحلیلی خبری آناژورنال، سیدغلامحسین حسنتاش، کارشناس برجسته اقتصاد انرژی، در تحلیل وضعیت بازار بنزین در ایران بیان کرد که حتی با افزایش قیمت بنزین به 40 هزار تومان، نمیتوان مشکلات قاچاق و مصرف بالا را حل کرد.
او تاکید کرد که برای حل اساسی مشکل بنزین باید اقداماتی در راستای کاهش تقاضا برای سفر، گسترش حملونقل عمومی و افزایش بهرهوری خودروهای داخلی انجام شود، اما این اقدامات نیازمند منابع و ارادهای است که در دولت فعلی مشاهده نمیشود.
حسنتاش افزود که مافیای صنعت خودرو از ورود خودروهای کممصرف به کشور جلوگیری میکند و انگیزهای برای تغییر تکنولوژی و کاهش مصرف سوخت در خودروها ندارد.
او اشاره کرد که دولت به جای اتخاذ تصمیمات سخت، به دنبال راهحلهای قیمتی است که اثرات منفی اقتصادی و اجتماعی به همراه دارد.
این کارشناس همچنین به قاچاق گازوئیل اشاره کرد و گفت که حجم قاچاق گازوئیل از بنزین بیشتر است، اما به دلیل منافع اقتصادی در صنعت نفت، کمتر به آن پرداخته میشود.
او پیشنهاد کرد که برای کاهش مصرف، باید بهرهوری و اصلاحات در ناوگان حملونقل عمومی انجام شود.
حسنتاش در پایان بر اهمیت اصلاحات ساختاری در صنعت سوخت تاکید کرد و گفت که اگر دولت اراده و منابع لازم را برای حل مشکل سوخت داشته باشد، میتوان بهجای افزایش قیمت، راهحلهای دیگری را اتخاذ کرد که به طور اساسی مشکل مصرف سوخت را حل کند.
سوالات متداول
آیا افزایش قیمت بنزین به ۴۰ هزار تومان مشکل قاچاق رو حل میکنه؟
نه، حتی اگر قیمت بنزین به ۴۰ هزار تومان هم برسه، همچنان مشکل قاچاق و مصرف بالا حل نمیشه. قاچاق بنزین به صرفه میمونه و به احتمال زیاد دوباره افزایش پیدا میکنه.
چرا دولت میخواد قیمت بنزین رو افزایش بده؟
دولت برای حل مشکل بنزین به جای راهحلهای اساسی، دنبال راهحلهای قیمتی میره. این یعنی میخواد قیمت رو بالا ببره، چون به نظرش راه دیگهای نداریم، اما این کار تبعات زیادی داره.
افزایش قیمت بنزین چه تاثیری روی قیمتها میذاره؟
افزایش قیمت بنزین باعث میشه که قیمت حملونقل، کالاها و خدمات هم بالا بره. در نهایت، این افزایش قیمتها به نرخ ارز هم فشار میاره.
آیا با گران شدن بنزین، دوباره مصرف زیاد نمیشه؟
تجربه نشون داده که هر بار که قیمت بنزین بالا میره، در کوتاهمدت مصرف کاهش پیدا میکنه، اما بعد از مدتی مصرف به حالت قبل برمیگرده و تنها موجی از گرانی در سایر بخشها ایجاد میشه.
آیا میشه از سوختهای دیگه برای کاهش مصرف بنزین استفاده کرد؟
بله، یکی از پیشنهادها اینه که از گاز مایع یا الپیجی بهجای بنزین استفاده کنیم. این کار میتونه مصرف بنزین رو کاهش بده، ولی نیاز به تغییرات زیرساختی و کاهش مقاومتها داره.
چرا قاچاق بنزین تو ایران انقدر زیاد شده؟
یکی از دلایل قاچاق بنزین اینه که قیمت بنزین تو ایران خیلی پایینتر از کشورهای همسایهس. این اختلاف قیمت باعث میشه که قاچاق جذاب بشه و مردم انگیزه پیدا کنن.
حجم قاچاق گازوئیل چقدر از قاچاق بنزین بیشتره؟
قاچاق گازوئیل خیلی بیشتر از بنزین هست، اما بیشتر روی قاچاق بنزین تمرکز میشه چون از فروش بنزین پول زیادی به دولت میرسه. در حالی که گازوئیل بیشتر به نیروگاهها و بخشهای دیگه میره.
چرا دولت از استفاده از الپیجی بهعنوان سوخت خودرو جلوگیری میکنه؟
یکی از دلایل اینه که الپیجی به قیمتهای جهانی فروخته میشه و ما حتی در شرایط تحریم هم بهجای استفاده از الپیجی برای خودروها، بنزین وارد میکنیم. دلیل روشنی برای این تصمیم وجود نداره.
آیا با اصلاح ناوگان حملونقل میشه مصرف بنزین رو کاهش داد؟
بله، اگر ناوگان حملونقل بهویژه حملونقل باری اصلاح بشه، میتونیم مصرف سوخت رو کاهش بدیم. برای نمونه، انتقال بار از جاده به ریل میتونه ۳۰ درصد مصرف گازوئیل رو کم کنه.
چطور میشه جلوی قاچاق سوخت رو گرفت؟
برای جلوگیری از قاچاق سوخت، دولت باید قدرت بیشتری در کنترل مرزها داشته باشه و نظارتها رو قویتر کنه. قاچاق سوخت کار سادهای نیست و دست سازمانهای قدرتمند در کاره.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها