هوش مصنوعی گوگل پاسخ‌هایی ضد سقط جنین به زنان می‌دهد؛ نگرانی‌ جوامع درباره دقت و صحت این اطلاعات

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که هوش مصنوعی گوگل در جست‌وجوهای ضد سقط جنین، به منابع نادرست و غیرعلمی استناد می‌کند.

هوش مصنوعی گوگل و نمایش پاسخ‌های ضد سقط جنین؛ نگرانی‌ ها و تأثیرات آن بر جست‌وجوهای مرتبط
هوش مصنوعی گوگل و نمایش پاسخ‌های ضد سقط جنین؛ نگرانی‌ ها و تأثیرات آن بر جست‌وجوهای مرتبط
کانال تلگرام آناژورنال

به گزارش رسانه تحلیلی خبری آناژورنال بر اساس گزارشی از بلومبرگ به نقل از سازمان Campaign for Accountability، هوش مصنوعی گوگل در جست‌وجوهایی مرتبط با سقط جنین، به طور معمول به منابعی استناد می‌کند که دیدگاه‌هایی ضد سقط دارند.

این مراکز که به‌عنوان “مراکز بحران بارداری” شناخته می‌شوند، هدفشان منصرف‌کردن زنان از تصمیم به سقط جنین است.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی را در آناژورنال بخوانید.

مطالعه‌ای که در ایالت‌های آریزونا، فلوریدا و ویسکانسین انجام شد، نشان داد که سرویس هوش مصنوعی گوگل، در پاسخ به جست‌وجوهایی که درباره سقط جنین انجام می‌شود، سونوگرافی پیش از سقط را به‌عنوان یک ابزار برای “انتخاب آگاهانه” معرفی کرده و به منابعی از مراکز بحران بارداری ارجاع می‌دهد.

این مراکز غالباً ماهیتی غیرپزشکی دارند و تلاش می‌کنند زنان را از انجام سقط منصرف کنند.

مراکز بحران بارداری به‌طور گسترده در فضای آنلاین برای تأثیرگذاری بر اطلاعات مرتبط با سقط جنین سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سرویس‌های پرکاربرد گوگل یکی از میدان‌های اصلی این تأثیرگذاری‌ها شده است.

گوگل در واکنش به این موضوع اعلام کرده که هدف از ابزار “AI Overviews” نمایش دیدگاه‌های مختلف و متنوع است و کاربران می‌توانند از منابع مختلف برای آگاهی از محتوای تبلیغاتی و محتوای مرتبط استفاده کنند.

با این حال، این گزارش نشان می‌دهد که گوگل در برخی از موارد به اطلاعات نادرست و غیرعلمی این مراکز بحران بارداری استناد کرده است.

برای مثال، سونوگرافی‌های قبل از سقط که توسط این مراکز پیشنهاد می‌شود، معمولاً هیچ‌گونه ضرورت پزشکی ندارد و ممکن است باعث تأخیر و افزایش هزینه در روند سقط شود.

متخصصان بهداشت همواره اعلام کرده‌اند که سونوگرافی پیش از سقط جنین معمولاً ضرورتی ندارد و می‌تواند باعث سردرگمی و تأخیر در دریافت خدمات شود.

بر اساس این گزارش، تبلیغاتی که در جست‌وجوهای مرتبط با سقط جنین به کاربران نمایش داده می‌شود، بیشتر متعلق به مراکز بحران بارداری است که خدمات آنها از نظر قانونی بی‌اثر است و بیشتر به هدف متقاعدکردن زنان به ادامه بارداری ارائه می‌شود.

این نگرانی‌ها به‌ویژه پس از لغو حق قانونی سقط جنین در ایالات متحده آمریکا توسط دیوان عالی این کشور در سال ۲۰۲۲ بیشتر شده است، زیرا تأثیرات این تغییرات قانونی در نتایج جست‌وجوها و اطلاعات منتشرشده در موتور جست‌وجوی گوگل مشهود است.

گوگل اعلام کرده است که به‌منظور بهبود دقت و شفافیت اطلاعات، برخی از تبلیغات که ناقض سیاست‌های این شرکت بودند را حذف کرده است، اما همچنان چالش‌های مربوط به صحت و دقت اطلاعات در این سرویس‌ها باقی است.

سوالات متداول:

1. چرا هوش مصنوعی گوگل پاسخ‌های ضد سقط جنین را نمایش می‌دهد؟

هوش مصنوعی گوگل در برخی جست‌وجوها به دیدگاه‌های مراکز بحران بارداری استناد می‌کند که هدفشان منصرف‌کردن زنان از سقط جنین است.

این پاسخ‌ها گاهی بر اساس اطلاعات نادرست و غیرعلمی ارائه می‌شود.

2. آیا این اطلاعات در جست‌وجوهای گوگل به‌طور عمومی برای همه کاربران نمایش داده می‌شود؟

بله، این پاسخ‌ها در جست‌وجوهایی که به سقط جنین و فرآیندهای مرتبط با آن اشاره دارند، به‌طور عمومی نمایش داده می‌شود.

این موضوع باعث نگرانی‌هایی از لحاظ دقت و صحت اطلاعات شده است.

3. چه تاثیری این اطلاعات می‌تواند بر زنان داشته باشد؟

اطلاعات نادرست می‌تواند باعث سردرگمی و تأخیر در دریافت خدمات سقط جنین شود.

برخی زنان به‌اشتباه فکر می‌کنند هنوز وقت دارند یا برعکس، تصور می‌کنند که دیگر قادر به انجام سقط نیستند.

4. آیا گوگل این مشکل را حل کرده است؟

گوگل اعلام کرده است که قصد دارد پاسخ‌های به‌دست‌آمده از دیدگاه‌های مختلف را به‌طور شفاف‌تری نشان دهد.

همچنین برخی تبلیغات که ناقض سیاست‌های این شرکت بودند، حذف شده‌اند.

5. چطور می‌توان از نمایش اطلاعات نادرست جلوگیری کرد؟

گوگل نیاز دارد تا سیستم‌های هوش مصنوعی خود را به‌روزرسانی کند تا اطلاعات دقیق‌تر و علمی‌تر را ارائه دهد.

همچنین، توجه به منبع و اعتبار اطلاعات در جست‌وجوها می‌تواند به کاربران کمک کند.

تبلیغ در آناژورنال بنری
فاطمه زاده محمد کارشناس تولید محتوا حدودا 5 سال هست که در حوزه تولید محتوا فعالیت میکنم.