راز موفقیت «جناب خان» از نگاه یک مدیر قدیمی تلویزیون!

مقصود نعیمی ذاکر، کارشناس حوزه کودک، بر لزوم طراحی عروسک‌هایی با هویت بومی در تلویزیون تاکید کرد. جزئیات بیشتر را بخوانید.

راز موفقیت «جناب خان» از نگاه یک مدیر قدیمی تلویزیون!
راز موفقیت «جناب خان» از نگاه یک مدیر قدیمی تلویزیون!
کانال تلگرام آناژورنال

به گزارش رسانه تحلیلی خبری آناژورنال مقصود نعیمی ذاکر، مدیر باسابقه حوزه کودک و مدیرعامل پیشین خانه تئاتر، در جشنواره «عروسک‌خونه» با تاکید بر نقش کلیدی عروسک‌ها در انتقال مفاهیم فرهنگی به کودکان، از موفقیت‌هایی مانند «جناب خان» به عنوان نمونه‌ای از شخصیت‌پردازی موفق یاد کرد.

او با اشاره به لزوم بهره‌گیری از فرهنگ بومی و سرزمینی در طراحی عروسک‌ها گفت: «شخصیت، ماموریت، صدا، حرکت و شعر در نمایش‌های عروسکی باید هویت‌مند باشد تا برای مخاطب کودک اثرگذار واقع شود.»

جدیدترین اخبار فیلم و سریال را در آناژورنال بخوانید.

نعیمی ذاکر استفاده از گویش محلی را یک عامل مؤثر در جذابیت محتوای کودکانه دانست و گفت: «سریال پایتخت اگر گویش را نداشت، طنز آن بسیار ضعیف می‌شد. همین امر در مورد عروسک‌های تلویزیونی هم صدق می‌کند.»

مسعود نعیمی ذاکر
مسعود نعیمی ذاکر

او با بیان این‌که عروسک‌ها می‌توانند نماد پژوهشگر و مطالبه‌گر باشند، موفقیت «جناب خان» را مصداقی برای قدرت عروسک‌ها در فرهنگ‌سازی عنوان کرد.

وی همچنین بر موارد زیر تاکید کرد:

  • ضرورت ساده‌سازی طراحی برای کودکان زیر ۷ سال
  • علاقه کودکان به رنگ‌های اصلی مانند قرمز و زرد
  • قدرت ریتم، تکرار و واژگان در آموزش غیرمستقیم به کودک
  • طراحی محتوایی به‌موازات طراحی ظاهری عروسک
  • نقش مادران و خانواده در خلق فرهنگ کودکانه

در پایان، نعیمی ذاکر هنرمندان شهرستانی را به فعالیت در فضای مجازی و استفاده از ابزارهایی مثل اینستاگرام برای ارتباط با مخاطب کودک تشویق کرد.

سوالات متداول:

1. چرا باید عروسک‌های تلویزیونی کودک هویت فرهنگی داشته باشند؟

زیرا کودکان از طریق شخصیت‌های عروسکی، مفاهیم رفتاری و فرهنگی را بهتر درک می‌کنند. عروسک‌ها با ویژگی‌های بومی، زبان، پوشش، و گویش خاص خود می‌توانند فرهنگ مناطق مختلف را به کودکان منتقل کنند.

2. چه ویژگی‌هایی در طراحی عروسک برای کودکان زیر ۷ سال باید رعایت شود؟

سادگی در فرم، استفاده از رنگ‌های اصلی، ریتم‌های کوتاه و کلمات تکرارشونده. طراحی پیچیده می‌تواند برای این گروه سنی گیج‌کننده باشد.

3. چرا مثال «جناب خان» موفق است؟

زیرا این عروسک، شخصیتی باورپذیر، بومی و فعال اجتماعی دارد؛ او هم پژوهشگر است، هم مطالبه‌گر و با هویت مشخص وارد فرهنگ گفت‌وگوی کودکانه شده است.

4. چه نقشی برای مادران در طراحی عروسک‌ها مطرح شده است؟

مادران، به عنوان حاملان خرده‌فرهنگ‌ها، از خانه منبع اولیه خلق داستان‌ها و شخصیت‌های عروسکی هستند. طراحی‌ها اغلب از تجربیات زیسته خانوادگی و تربیتی آن‌ها الهام می‌گیرد.

5. آیا نمایش عروسکی تلویزیونی با نمایش صحنه‌ای تفاوت دارد؟

بله. در نمایش استیج، ارتباط زنده با مخاطب وجود دارد ولی در تلویزیون، باید طراحی پیام و ساختار عروسک به‌گونه‌ای باشد که کودک باور کند عروسک «او را می‌بیند».

تبلیغ در آناژورنال بنری
فاطمه زاده محمد کارشناس تولید محتوا حدودا 5 سال هست که در حوزه تولید محتوا فعالیت میکنم.