به گزارش رسانه تحلیلی خبری آناژورنال، پخش فصل هفتم سریال محبوب «پایتخت» نه تنها باعث جذب مجدد مخاطبان به تلویزیون شد، بلکه درآمد هنگفتی را نیز نصیب صداوسیما کرد.
حجم بالای تبلیغات بازرگانی در این سریال، واکنشهای زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشته است.
قسمت اول این سریال در سه نوبت از شبکه یک سیما پخش شد و هر بار با تبلیغات متعددی همراه بود. برآوردها نشان میدهد که حدود ۱۸ دقیقه تبلیغات فقط در طول پخش این قسمت نمایش داده شده است.
با در نظر گرفتن تعرفه متوسط ۲۵۰ میلیون تومان برای هر ثانیه تبلیغ، درآمد صداوسیما از تبلیغات بین این سریال تنها ۲۷۰ میلیارد تومان بوده است.
اما این تنها بخشی از ماجراست! اگر تبلیغات قبل و بعد از سریال، تبلیغات داخل سریال و حمایت دو برند مطرح که در متن داستان گنجانده شده بودند را نیز حساب کنیم، درآمد کل صداوسیما از هر قسمت این سریال حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود.
در صورتی که این فصل شامل ۲۰ قسمت باشد، مجموع درآمد تلویزیون از این سریال ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که نزدیک به یک سوم بودجه مصوب این سازمان توسط مجلس است.
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و ناظران، بارها به عدم شفافیت مالی صداوسیما در زمینه تبلیغات اعتراض کردهاند.
این سازمان سالانه بودجه کلانی از دولت دریافت میکند، اما به طور همزمان از راه تبلیغات نیز درآمد هنگفتی دارد که نظارت دقیقی بر آن اعمال نمیشود.
به تازگی روزنامه فرهیختگان گزارشی منتشر کرده که نشان میدهد درآمد صداوسیما از دو بازی آسیایی استقلال و پرسپولیس بین ۳۲ تا ۵۸ هزار میلیارد تومان بوده است؛ رقمی که چندین برابر کل بودجه اختصاصیافته به این سازمان است.
سوالات متداول
۱. صداوسیما از تبلیغات «پایتخت ۷» چقدر پول درآورد؟
طبق برآوردها، فقط از تبلیغات بین سریال حدود ۲۷۰ میلیارد تومان درآمد داشته، اما اگه تبلیغات قبل و بعد از سریال رو هم حساب کنیم، این رقم به ۵۰۰ میلیارد تومان برای هر قسمت میرسه!
۲. چرا تبلیغات «پایتخت ۷» اینقدر زیاد بود؟
چون این سریال محبوبیت بالایی داره و بعد از دو سال غیبت برگشته، تلویزیون هم از این فرصت استفاده کرده تا با پخش تبلیغات زیاد، درآمدش رو به حداکثر برسونه.
۳. درآمد صداوسیما از کل فصل «پایتخت ۷» چقدر میشه؟
اگه سریال ۲۰ قسمت داشته باشه، درآمد تلویزیون فقط از این سریال حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان میشه! یعنی تقریباً یک سوم بودجهای که مجلس برای صداوسیما تصویب کرده!
۴. چرا مردم از تبلیغات زیاد تلویزیون ناراحتن؟
چون تبلیغات وسط سریال، تجربه تماشای فیلم رو خراب میکنه و بعضی وقتا حس میکنیم داریم تبلیغات میبینیم، نه سریال! خیلیها معتقدن صداوسیما نباید اینقدر تبلیغ پخش کنه، مخصوصاً وقتی بودجه دولتی هم داره.
۵. تبلیغات فوتبال بیشتر درآمد داره یا سریال؟
طبق بررسیها، درآمد تبلیغات صداوسیما از دو بازی استقلال و پرسپولیس توی آسیا بین ۳۲ تا ۵۸ هزار میلیارد تومان بوده! یعنی چندین برابر درآمدی که از کل «پایتخت ۷» داره!
۶. صداوسیما با این همه درآمد، چرا هنوز مشکل مالی داره؟
سوال همینه! خیلیها میپرسن این پول کجا میره؟ چون با این درآمدهای نجومی، تلویزیون نباید مشکل مالی داشته باشه، اما همچنان از کمبود بودجه و مشکلات مالی گلایه داره.
۷. تبلیغات داخل سریال هم پولیه؟
بله! خیلی از برندهایی که توی خود سریال نمایش داده میشن، هزینههای سنگینی برای تبلیغ پرداخت میکنن. مثلاً نام برندها روی لباس بازیگرا، محصولات روی میز، یا حتی دیالوگهایی که درباره یه برند خاص گفته میشه، همه تبلیغاتی هستن که برای تلویزیون درآمدزایی دارن.
۸. چرا تلویزیون با این همه درآمد، باز هم مخاطباشو از دست میده؟
خیلیها میگن دلیلش سیاستهای اشتباه رسانهای، تولید محتواهای غیرجذاب و عدم استفاده از چهرههای محبوب مردمیه. در واقع، حتی تبلیغات زیاد هم مردم رو از تلویزیون زده کرده!
۹. تبلیغات قبل و بعد از سریال «پایتخت ۷» هم حساب میشه؟
بله! تبلیغات قبل و بعد از سریال، تبلیغات داخلی و حتی اسپانسرهای خاصی که توی خود سریال حضور دارن، همه جزو درآمدهای تبلیغاتی حساب میشن.
۱۰. آیا درآمدهای صداوسیما از تبلیغات شفافه؟
نه! یکی از انتقادهای اصلی اینه که مشخص نیست این درآمدها دقیقاً چطور خرج میشن. به همین خاطر خیلیها خواهان شفافسازی و نظارت بیشتر روی درآمدهای بازرگانی صداوسیما هستن.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها